måndag 14 februari 2011

Choklad cupcakes med IMBC!

IMBC står för Italian Meringue ButterCream, och är en frosting med italiensk maräng (sån maräng som finns i mums-mums).
I helgen gjorde jag för första gången IMBC, och jag är mycket nöjd med det släta utseendet och maräng-smaken. Jag tycker att det är så kul att prova olika recept, och ibland hitta på egna och dela med mig av dem till er som tittar in här då och då =}

Jag provade oxå att göra choklad-sugarpaste som jag gjorde blommor av. Det gjorde jag genom att smälta mörk choklad av hög kvalitet och knåda in det i sugarpasten, det blev lite svårarbetat, men resultatet blev helt ok! Eller vad tycker ni?!

Mitt recept är en variant av receptet hos CakeJournal.

Italian Meringue Buttercream - Räcker till 10-12 cupcakes
½ dl Vatten
2 ½ dl Strösocker
1 dl Äggvita
200 g smör
ev ½ tsk Vaniljessens
ev 2-3 msk Frukt-/bärpuré

Rör ihop socker och vatten i en kastrull och låt koka upp till 120 °C.
Vispa under tiden upp äggvita fluffig och fast.
Häll i sockerlagen i äggvitan i en tunn stråle, vispa hela tiden.
Vispa tills marängen är rumstemprerad, tar ca 10 min.
Tillsätt smöret i små, små klickar samtidigt som vispen går hela tiden. 
Det kan hända att frostingen ser grynig ut, men fortsätt att vispa så slätar den ut sig!
Tillsätt slutligen ev smaksättning och frostingen är redo att användas =D






The recipe comes from CakeJournal.

Italian Meringue Buttercream - Makes 10-12 cupcakes
1/4 cup of cold water
1 cups of caster sugar
1/2 cup of eggwhites
3/4 pound of soft unsalted butter
1/2 tsp of vanilla extract

Stir together sugar and water in a saucepan and cook up to 120 ° C.
Whisk in the meantime the egg whites until fluffy and firm.
Pour the syrup into the egg whites, whisking constantly.
Beat until meringue is cool (takes about 10 minutes).
Add butter in small lumps while whisking constantly.
The frosting may look grainy at first, but continue to whisk to smooth it out!
Add the seasoning, and finally your frosting is ready to be used =D

11 kommentarer:

  1. Åh så goda dom ser ut! Önskar verkligen att jag var lika duktig på att baka.
    Hoppas att du får en bra och mysig Alla Hjärtans Dag!

    SvaraRadera
  2. Tack =D
    De var verkligen smarriga!

    Hoppas ni får en underbar alla hjärtans dag <3

    SvaraRadera
  3. Ser intressant ut. Kanske man skulle testa när man blir pigg igen. Här fira hela familjen alla hjärtansdag med maginfluensa. De blir till att dricka blåbärsoppa i vinglas...
    Hoppas du får en myskväll :)

    SvaraRadera
  4. Så god sida du har!! Vad duktig du är!!! =)

    SvaraRadera
  5. Sara: Himla tråkigt att vara magsjuka fortfarande!! =(
    Hoppas det går över snart och att ni då kan baka lite cupcakes med maräng-smörkräm ;)

    Veronica; Tack snälla!
    Vad kul att du hittat hit! =D

    SvaraRadera
  6. Svar på din fråga angående modulleringspasta. Tyvärr gör jag den inte själv utan gynnar affärerna där ute. Har inte hållt på så länge så jag har fastnat för Balinnas. Ska dock testa moduleringsfondant som jag beställt från strössel och annat. :)

    SvaraRadera
  7. Jättefina! Den frostingen är bara så god! Blommorna blev också jättefina! Jag testade göra så en gång, men det blev inte alls bra. Numer gör jag bara vanlig chokladpasta av choklad och sirap, blir supergott!

    SvaraRadera
  8. Jättefina! Och verkar väldigt goda :)

    SvaraRadera
  9. Tack för hjälpen Sara! Berätta vad tyckte om den sen =)

    Linda; Frostingen är underbar =) och fin! Hur gör du med chokladpastan? blandar bara ihop choklad och sirap?
    Går det att göra blommor av det?

    Sanna; Kul att du hittat hit! De här borde du prova =D

    SvaraRadera
  10. Det der så supergodt ut! Skal prøve meg på den oppskriften snart. Gleder meg!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...