tisdag 15 februari 2011

Bygga en våningstårta!

När min fina mamma fyllde år i december så önskade hon ju sig ett dessertbord med Macarons, CakeBalls, maränger och en våningstårta till ca 25 personer.
Det var första gången jag gjorde en våningstårta och det tog många timmar på internet innan jag kände mig säker nog att göra en egen.
Med tanke på hur lång tid det tog, så tänkte jag förenkla för er och visa en steg för steg beskrivning på hur man bygger en våningstårta =}

OBS! Viktigt att tänka på är att inte placera tårtbottnarna direkt på varandra. Det är att tigga problem och du riskerar att den övre tårtan sjunker in i den undre våningen. Använd därför lite hårdare kartong som är exakt samma storlek i diameter som den övre våningen.
Jag brukar vända upp tårtan som jag fyllt och låtit vila i bakformen på kartongen och därefter spackla och täcka tårtan (klicka på länkarna här nere för att se hur man fyller tårtan osv).

Det är bra att börja med ett bra tårtbotten här är mitt recept på tårtbotten.
Börja med att fylla tårtan kvällen innan du ska dekorera den.
När tårtan fått vila ett dygn så är det dags att spacklar tårtan jämn och fin!
Sedan är det dags att täcka tårtan med det du valt att täcka den med. Jag har tidigare skrivit ett recept på Marshmallowsfondant, MMF, och två olika på Sugarpaste.

Nu är det dags att påbörja våningsbygget ;)
Stick ner en blompinne mitt i tårtan och dra upp den en plutt-liten bit och markera med en penna hur djup tårtan är.
Ta upp blompinnen helt och kapa av enligt markeringen. Använd den pinnen som mått som kapa några fler pinnar. Hur många beror på hur stor, hög och tung den övre våningen är.
Stick ner blompinnarna lite utspridda där den andra våningen ska stå, Titta hur jag gjort på bilderna.
Spritsa kristyr på den undre tårtan och sätt placera den övre delen ovanpå.

Om du har möjlighet så rekommenderar jag att du inte transporterar tårtan ihopsatt, utan sätter ihop våningarna då du kommit på plats.
Lycka till!
Blompinnarna instuckna i tårtan

Den undre delen av våningstårtan är dekorerad

Våningstårta!

17 kommentarer:

  1. Alltid kul att se hur andra gör :-)
    Själv brukar jag använda sugrör när jag gör våningstårta. Skulle inte våga sätta i något som inte är i plast - just in case :-)

    Ha en härlig dag!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Otroligt fin tårta! Jag undrar om jag nån gång kommer att våga prova på dettta... får nog börja med några stycken enkla tårtor istället. ;) Tack för instruktionerna i alla fall! Kram

    SvaraRadera
  3. Jättefin beskrivning!
    Jag har också testat att göra en sådan, skulle verkligen vilja veta hur man gör så med tre våningar :)

    SvaraRadera
  4. så otroligt super fin!
    ser ut som en riktig bröllopstårta ju! :)

    SvaraRadera
  5. Vad bra beskrivning! Jag har ju inte ens gett mig på en vanlig enkel tårta än men someday blir det en våningstårta här med =)
    Jag har sökt på nätet efter "dosering" av sugarpaste men hittar inget. Jag ska färga och klä en tårta på 18cm - hur mkt ska jag färga? Måste jag kavla ut och se för att sedan färga o sen kavla ut igen? Hur gör du? =)

    SvaraRadera
  6. Hei pa deg, vennen!

    Lorraine Pascale er en ny 'bake-dame' her pa tv i England og hun viste ogsa pa et program nylig hvordan man lager en slik etasje kake. Hennes motto er at 'baking is easy'. Vel, kanskje hun har rett, men det forutsetter at man har det rette utstyret OG kan endel 'triks'. Du kan finne mere om henne her: http://www.lorrainepascale.com/

    Det var en veldig fin beskrivelse hos deg! Du lager utrolig lekre kaker!!!

    klem Mette

    SvaraRadera
  7. jättefin tårta och kanonbra beskrivning

    SvaraRadera
  8. wow så snyggt gjort för att vara första gången.

    SvaraRadera
  9. Riktigt fin blev den, skulle absolut platsa som en bröllopstårta!

    SvaraRadera
  10. Vilken fin tårta!
    Jag ska ge mej på att göra min första våningstårta om 3 veckor =)

    SvaraRadera
  11. Jenny; Tack! =)

    Lisa; Det är jättekul att få tips och inspiration av varandra tycker jag. Jag har hört att man kan använda sugrör, men jag har inte vågat, för tårtan var så tung =/ och jag har hört om fall då det rasat fast man haft i sugrör. Men man får vara försiktig så det inte kommer med någon lös träflisa i tårtan ;)

    Ester; Hoppas du kan ha användning av den här då du vågar dig på en våningstårta ;) (klart du klarar det!)

    Marsipanfreak; Jag trot att man gör exakt likadant fast man sätter mer stöd-pinner i den undre och stödpinnar i mellantårtan och avslutar med en pluttig tårta på toppen =)

    Mia; Mamma önskade sig en bröllopstårte-inspirerad variant så jag håller med, ser ut som en bröllopstårta =)

    Mette; Hej vännen =) tack snälla för fina ord och superbra tips! Jag ska titta in Lorraine's sida ASAP =D KRAM

    Linda; Tack =D

    Emy; Thank you sweetie! Glad you liked it =D

    Mamma Meijer; Tack, det var lite skakigt =) Ville ju inte att den skulle trilla ihop och bli en tårthög, men det gick SUPERbra =D

    Anki & Håkan; tack snälla, vad glad jag blir =D

    Sara; Tack gumman! Det kommer att gå så bra så! Du kommer att klara det alldeles utmärkt ;)

    SvaraRadera
  12. Du är så himla duktig och tack för att du delar med dig av din kunskap. :-) Så bra och lättförståelig beskrivning. Får se om man vågar testa göra en våningstårta någon gång, just tårtor är jag inte så bra på tyvärr.

    SvaraRadera
  13. Vad glad jag blir för din fina kommentar Carro!
    Jag tror att du skulle klara det finfint om du bara bestämde dig för det ;)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hej! Tittar ofta i din blogg för inspiration! Har en fråga bara som jag inte hittar svar på någonstans. När man spritsar kristyr på den undre innan man sätter dit våning två, blir det inte fult då när man ätit upp den översta våningen och sen ska gå på den andra? Eller? Ska försöka mig på en till helgen, en bröllopstårta...

    SvaraRadera
  15. Åh vad kul att du gillar mina tårtor! =)
    Blev själv inte så nöjd med Timmy Lamm, då locket blev så veckigt... =( Men hon som beställt den, blev nöjd!
    Men du, om man inte har kristyr alls under, blir det inte bättre då? Eller kommer den att ramla ikull?

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...