fredag 28 januari 2011

Vanilj Cupcakes med Vitchoklad & Jordgubbsfrosting

När jag satt på jobbet i veckan så ringde Niklas och önskade sig en cupcake, han hade gått hemma och funderat på vilka smaker som skulle kunna smaka mumsigt i en cupcake och kom på att vanilj cupcake med vitchoklad och jordgubbsfrosting skulle vara gott.
En bra idé tyckte jag.
Igår fick jag äntligen tid att baka den.
Som jag skrivit tidigare så gillar jag att fylla mina cupcakes, jag vill att varje cupcakes ska vara som en liten tårtbit med lite fyllning i =}
Därför gjorde jag även en jordgubbsfyllning till denna.


Jätte god blev den!

Jag använder gärna vaniljstång då jag bakar, men har du inte tillgång till det så går det bra att ersätta den med vaniljsocker, ta då en tsk i det här receptet.

Vanilj cupcakes - ca 12 st Normalstora
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
2,5 dl socker
2 ägg
1 dl olja
½ vaniljstång
3 dl mjölk
1 dl riven/hackad vit choklad

Jordgubbskompott;
3 ½ dl jordgubbar (går bra med frysta)
2 msk socker

Jordgubb fyllning;
1 dl jordgubbskompott
3 msk färdigblandad, tjock marsánsås

Vitchoklads frosting:
3 dl grädde
1 dl Jordgubbskompott
100 g vitchoklad (Odense gör den bästa tycker jag)

Förvärm ugnen till 175 ° C!

Cupcakes;
Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Vispa ihop socker, ägg, olja och vanilj i en annan bunke. Vispa inte länge, utan bara så att allt blandas (inte blir fluffigt o pösigt...)
Blanda in mjölblandningen i äggsmeten.
Häll till i mjölken och rör om snabbt.
Blanda i den rivna chokladen.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min, kontrollera om de är klara med en teststicka.

Låt cupcakesen svalna medan du gör fyllningen och frostingen.

Jordgubbskompott;
Häll jordgubbar i en micro-säker skål, strö över sockret och micra i en minut till jordgubbarna kokar upp och sockret smälter.
Mixa jordgubbarna med en handmixer (eller vad du brukar mixa med) så den blir helt slät.
Sila över i en annan skål så att så lite kärnor som möjligt kommer med.

Fyllning;
Vispa ihop marsán pulver med lite mjölk enligt anvisningar på paketet.
Blanda jordgubbskompotten i marsánsåsen, rör slätt och ställ kallt.

Frosting;
Smält chokladen i micron (det tar inte många sekunder, micra några sekunder i taget, annars finns risken att du bränner chokladen).
Häll chokladen i grädden och vispa fluffigt.
Blanda i kompotten och rör om så allt blandas.

Skär ett lock i cupcakesen (jag visar hur här) och fyll med jordgubbsmarsánen.
Häll över frostingen i en spritspåse och spritsa på cuppisarna!

Mumsa i dig i två tuggor och njut =D








Vanilla cupcakes - approx 12 pcs
1 1/4 cups flour
1 teaspoon baking powder
½ teaspoon salt
1 cup sugar
2 eggs
½ cup oil
½ vanilla bean
1 1/4 cups milk
½ cup grated or chopped white chocolate

Strawberry compote;
1 1/4 cup strawberries (goes well with frozen)
2 tablespoons sugar

Strawberry filling;½ cup strawberry compote
3 tbsp ready-mixed, thick vanilla cream sauce

White choclotate frosting;3 cups cream
1 cup strawberry compote
100 g white chocolate (Odense do the best I think)

Preheat oven to 350 ° F

Cupcakes;
Stift flour, baking powder and salt in a bowl.
Whisk sugar, eggs, oil and vanilla in another bowl. Do not overdo the whisking, just mix it quickly.
Mix flour mixture into egg mixture.
Pour in milk and stir quickly.
Mix in the grated chocolate.
Bake in the bottom of the oven for about 20 minutes, check whether they are ready with a toothpick. The pick should come out clean...

Allow cupcakes to cool while you prepare the filling and frosting.

Strawberry compote; Place strawberries in a microwave-safe bowl, sprinkle with sugar and Micra in one minute for the strawberries and boil the sugar melts.
Blend strawberries with a hand mixer (or whatever you tend to mix with) so it is completely smooth.
Strain into another bowl, so that as few grains as possible come along.

Filling;
Add strawberry compote to the vanilla cream sauce, stir smooth and chill.

Frosting;
Melt the chocolate in the microwave (it only takes a few seconds, don't burn the chocolate in the microwave!) Pour the chocolate into the cream and whisk until fluffy.
Pour the compote and stir to mix everything.

Cut a cone in the cupcakes (I show how here) and fill with strawberry-vanilla filling.
Enjoy! =)
Fill a piping bag with frosting and pipe your cupcakes!

5 kommentarer:

  1. härliga cupcakes, kan tänka mig att de måste blivit himla goda med vit choklad och jordgubb

    SvaraRadera
  2. Super läckra! Igår på Bröllopsmässan fick jag smaka på Hello Sugar varian, inlägg och foto kommer!

    SvaraRadera
  3. Linda; De var jättegoda! Min bonus-mamma tyckte att det var det godaste hon ätit =) och den hamnade bland mina 10 i topp =)

    Marina; Tack söta du! Vad roligt att du fick smaka kändis cupcakes på mässan! Vad tråkigt att jag missade den =(

    SvaraRadera
  4. Åh vad söta! =) Och det låter supergott! Kram

    SvaraRadera
  5. Hvilke vakre cupcakes.
    Min datter elsker cupcakes, kanskje vi skulle prøve å bake disse

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...