fredag 14 januari 2011

Tårtbotten!

Det finns många olika recept på tårtbotten och man får helt enkelt hitta sin favorit bland alla olika recept som finns. Men prova den här, jag brukar få till höga fina tårtor med det här receptet.
Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran för receptet utan har hittat den på Arlas hemsida.

Tårtbotten

4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Förvärm ugnen till 175°C.
Vispa ägg och socker pösigt, tar ca 5 min, håll på lite längre om du orkar ;)

Blanda torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten, blanda om med en slickepott. 
Om du vispar så blir tårtan kompakt, du vill hålla kvar luften som du vispat i och inte aktivera glutenet för mycket.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-35 min. Använd en provsticka för att avgöra när tårtan är klar.



Tart case
4 eggs
0,85 cups granulated sugar
0.42 cup plain flour
0.42 cup potato flour
2 teaspoons baking powder

Preheat oven to 345 ° F.
Beat eggs and sugar until fluffy, takes about 5 min, hold on a bit longer if you can ;)
Mix dry ingredients in a nother bowl and add into the egg mixture, then mix with a spatula. 
If you whisk the cake becomes dense, you want to keep the air you whipped in and do not activate the gluten too much.
Bake in the lower part of the oven for about 30-35 min. 


Följ Sockertussen med Bloglovin'!

8 kommentarer:

  1. Haper du ikke har fatt 3 (ufullstendige) kommentarer av meg pa en gang for det foregar noe underlig med bloggen idag...

    Uansett - ville bare si takk for tips og oppskrift. Jeg bruker a steke slike kaker fra kald ovn - dvs. at jeg setter forst pa ovnen nar jeg setter rora inn. Det er et gammelt tips jeg fikk og da hever den seg garantert alltid sa fint.

    ha en fin lordag!

    SvaraRadera
  2. this looks yummy, i gotta say. I have never checked out a swedish blog before, I think its neat that I can translate it right away though. Thanks for the follow. http://onemoreflewoverthecuckoo.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Jag fick bara en perfekt kommentar Mette =)
    Jag delar så gärna med mig av recept som jag hittar och gillar =) Den hr är verkligen jättebra att ha som tårtbotten.
    Det är en bra ide att förvärma ugnen, jag har hört att det aktiverar bakpulvret snabbare så det man bakar blir högre och finare =) Det verkar ju stämma!

    Har du tips på persiska bakverk man kan baka?
    Jag kommer på Sohan och Non-khamey =D men mer då?
    Skriv gärna och tipsa !
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Nu måste jag fråga dig om din superfina tårtbotten!
    Jag testade "lika delar"-receptet, som så många rekommenderar, FYRA gånger utan att bli helt nöjd. De första tre blev katastrof med jättestor grop i mitten. Den fjärde halverade jag bakpulvret och den blev bättre men sluttade ändå lite ner mot mitten - och den blev SÅ himla smulig! Anledningen till att jag körde på med lika-delar-receptet är att jag vill ha ett recept där man kan variera storleken (känns onödigt att provbaka en massa stora tårtor) men jag tycker det är SÅ tråkigt att de bara misslyckas =/

    Din ser fast och fin ut, inte alls smulig - stämmer det? Hur stor form är ditt recept till och hur gör du när du vill baka mindre än så?

    SvaraRadera
  5. Maria; Jag gjorde den till en 24cm form.
    Den är lite smulig, men inte alls så farligt! Prova att förvärma ugnen till 20 grader varamare än den temperatur du ska grädda i. Så sänker du värmen när du stoppar in tårtbottnen.
    så låter du den vara i liiilte längre. Prova det!
    Funkar det inte så får du mitt recept ;)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag ska minsann testa ditt recept nästa gång, hellre göra en stor som blir bra än en liten som blir dålig...

    Och du - jag testade göra MMF i helgen (kolla min blogg!) men usch det gick inte alls bra =( Jag kavlade, knådade ihop, kavlade, knådade ihop, kavlade... i 45 minuter! Anledningen var att jag hela tiden fick en jättemånga luftbubblor! Vad har jag gjort för fel?

    Annars var det enkelt att göra, smidig att jobba med, lätt att färga, elastisk och bra (smakade lite matolja men inget man kände när man åt av tårtan) så jag hade gärna fortsatt använda det men usch nä, som jag stod och svor i köket =)

    SvaraRadera
  7. Nu kom jag på vad jag gjort för fel med tårtbottnarna - jag ställde anslagsringen på en plåt i ugnen. Värmen spred sig väl inte så bra eller nåt för när jag testade att ställa den i en pajform istället så blev den jättefin! Nu har jag en 30cm tårtbotten i ugnen - jikes! Hoppas den blir lika fin =)

    Jag tänkte fråga - hur doserar du cmc/tylose i din mmf/sp? Jag hittar inga mått på hur mkt man ska ha i så jag tog en nypa pulver i en liten klump men det blev ändå inte så hårt. Mäter du upp eller kör på känsla? =)

    SvaraRadera
  8. Jag skrev på din sida om cmc pulvret =)
    vad bra att du fick till tårtbottnet äntligen!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...