torsdag 20 januari 2011

Spackla en tårta!

Jag tänkte visa er ännu en steg-för-steg beskrivning, denna gång på hur man täcker en tårta. Jag brukar täcka mina tårtor med smörkräm, men det går att använda hårt vispat grädda oxå om du inte gillar smörkräm. Man använder ju ganska lite smörkräm så det påverkar inte tårtans smak något, tycker i alla fall inte jag.

Jag börjar med att sätta en jumbo stor klick med smörkräm mitt på tårtan och arbeta ner den mot sidorna. Jag använder en spatel för jag tycker det fungerar bäst med den.
 Pressar som sagt ner smörkrämen över kanten och ner på sidorna.
Anledningen till att man inte klickar ut ny smörkräm där det ser ut att behövas är att man i värsta fall kan få med sig massa smulor från tårtbottnen. Bättre att börja uppifrån och smeta ut krämen.
Så här ser det ut när hela tårtan är täckt. Nu så jämnar jag ut smökrämen och tunnar samtidigt ut lagret så det inte är så tjockt. Ett tunt jämt lager blir bäst =}
 
Så ser det färdiga resultatet ut! Jämt och fint!

Nu är det bara att täcka tårtan =} Klicka på länken så får du tips på hur du ska göra ;)

Följ Sockertussen via Bloglovin'! 

2 kommentarer:

  1. Konstigt att kristyren luktade ägg:/ mina luktar mest florsocker. Jag har aldrig testat med essence men vet att det funkar. Sweetsugarbelle smaksätter sin kristyr, men använd inte olja bara utan vattenbaserad essence.

    SvaraRadera
  2. Ja, deet var väldigt mysko... Men jag kanske hade i för lite florsocker =/
    Jag har ju lyckats förrut, men det går inte varje gång.. Bara att träna.
    Tack för tipset om essens, jag får kolla vad det är för essenser jag har, om de är vatten eller oljebaserade...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...