söndag 9 januari 2011

Recept Kristyr!

Det här är inget nytt recept, jag tror att alla gör mer eller mindre likadant.
Ändå skriver jag upp det ifall någon glömt hur man gör.
Jag använder detta recept på kristyr till dekorationer som på snöflingorna på vintertårtan och vegancupcakes, men oxå till att dekorera kakor.

Recept - Kristyr
3 dl florsocker
2 msk äggvita
5 droppar citronsaft el- ättiksprit.

Droppa i citron i äggvitan, vispa ihop med florsockret.
konsistensen ska vara sådan att det går att spritsa kristyren. Blir den för torr späd med äggvita, ALDRIG med vatten! 

Följ Sockertussen med Bloglovin'!

7 kommentarer:

  1. Så smart att använda kristyr till att dekorera cuppiesarna med. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag återupptagit användandet av bloglovin och har börjat prenumerera på din blogg :)
    Ruskigt fin den vita tårtan blev!

    SvaraRadera
  3. Hi there! I just gave you the Stylish blogger award. You can follow the link to check it out.
    Congratulations!

    http://lean-soldier.blogspot.com/2011/01/i-feel-extra-special.html

    SvaraRadera
  4. Hi Kelly-Ann!
    Sweetie, I just got the award the other week, and if it's ok I'll just add your linky to that post =)
    XO

    SvaraRadera
  5. Emelia; Det är ett enkelt sätt att göra fina dekorationer =) Prova du med ;)

    Therese; Tack, vad gullig du är! Kul att du gillar min sida och vill följa mig =) Kram

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte.. använder du det här på dina vegancupcakes är dom ju inte veganska längre?

    Eller har du någon speciell äggviteersättning?

    SvaraRadera
  7. Tack för din fråga Otto!
    Jag är lite otydlig ibland... När jag gjort vegan kristyr har jag haft i något som heter: "Loprofin-egg white replacer".
    Jag har beställt mitt från nätet men har hört att det ska finnas på Apoteket som beställningsvara :)
    Glad påsk!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...