torsdag 6 januari 2011

Persisk efterrätt - Rispudding - Shole zard!

Att jag är från Iran har jag berättat för er tidigare, därför dyker det ibland upp recept med inspiration av mina rötter i Persien. I ett tidigare inlägg gjorde jag Gaz och gav er mitt recept, och här kommer det ännu mer gott =}

Här i Sverige förknippar vi saffran med jul, lucia och lussebullar, men är det något som används ofta och mycket i det persiska köket så är det saffran!
Den gula kryddan kostar mer än guld i sin vikt och det beror på att varje saffranskrokus har en enda pistill som måste skördas för hand.
Så för att få ett kilo saffran krävs det upp emot 200 000 blommor!
Som tur är ger så lite som ett halvt gram både mycket färg och smak till bakningen.


Här har jag gjort en efterrätt som är väldigt vanlig i det Iran, Shole Zard, en söt rispudding med saffran, nötter och rosvatten. 

Så underbart gott!

Så här i efterhand så känner jag att jag borde valt det till Månadens Sötsak, så fler kunde få upp ögonen för det persiska köket =}




Jag tycker att vissa gör sin Shole Zard alldeles FÖR söt, jag tycker att den är godare med mindre socker. Du kan ju smaka av efter att ha blandat i sockret och vill du ha den sötare, blanda i mer socker då da ;)

För dig som vill prova göra din egen, här kommer receptet =}

Shole Zard - 4 port
Rispudding
100 g ris
5 dl vatten
½ dl socker
1 tsk saffran, mortlad
2 msk mandel, skållad & hackad
½ tsk rosvatten

Dekoration
Pistage
Mandel 
Kanel



  • Börja med att skölja riset ORDENTLIGT, vattnet ska vara helt klart och inte det minsta grumligt.
  • Koka upp ris och vatten i ca 15 min.
  • Blanda i Saffran, socker och mandel och låt koka i ytterligare 5-10 min. När puddingen har samma konsistens som risgröt är den klar.
  • Ta av värmen och blanda i rosvatten.
  • Häll upp i portsionsformar och ställ kallt.
  • Dekorera före servering med kanel, malen pistage och mandel.

And for you abroad here's my recipe in English =} 
I like this dessert less sweet, but if you want it sweeter taste and mix in more sugarbefore you let it cook further.
Enjoy!

Shole Zard - Serves 4
Rice pudding
100 g rice
2 cups water
¼ cup sugar
1 tsp saffron, ground
2 tablespoons almonds, scalded & chopped
½ tsp rose water

Decoration
Ground Pistachio
Ground Almond
Cinnamon

Start by rinsing the rice properly, water should be clear and not the least bit murky.
Boil rice and water for about 15 min.
Mix in the saffron, sugar and almonds and cook for another 5-10 minutes. When the pudding has the consistency of rice porridge is ready.
Take off the heat and mix in rose water.
Pour into port sion molds and chill.
Decorate with cinnamon, ground pistachio and almond.


4 kommentarer:

  1. Sa koselig a se oppskrift pa shole zard! Du kan vel sikkert sende to bidrag til Manedens sotsak?

    Liker veldig godt Shole zard, men jeg er ikke sa glad i golab (rosevann) sa det pleier jeg a utelate. Trikser og mikser etter smak... ;-)

    ha en fin kveld!
    klem Mette

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att man bara ska känna en liten dust av rosvatten, blir det för mycket så luktar det "dahati-parfym" ;)
    Förstår du vad jag menar?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad är det för typ av ris som lämpar sig bäst för shole zard? Är det bra att blötlägga riset först?
    Mvh
    Lis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lis!
      Jag hade basmatiris till min Shole Zard, men jag skulle säga att grötris är bäst.
      Jag tror inte att man behöver lägga grötris i blöt, men läs på förpackningen för säkerhetsskull.

      Lycka till!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...