onsdag 19 januari 2011

Persian Love Cake!

Det är mindre än en månad kvar till Alla Hjärtans Dag har ni tänkt på det?
Visst firar ni det?
Har man en partner så tycker i alla fall jag att man ska passa på och visa att man uppskattar varandra lite extra den dagen. Jag menar, hur många dagar går inte åt att sitta på varsin sida av soffan och titta på tv eller knappa på datorn?
Just därför ska man passa på och visa lite mer än andra vardagar när det är Valentine!
Håller ni inte med?
Jag tänkte därför ägna några inlägg till inspiration inför Alla Hjärtans Dag. Jag börjar idag med en mini-tårta med orientaliska smaker, så som kardemumma, rosor och pistagenötter, som inte bara är en fröjd att se på utan smakar underbart!!

En underbar tårta som fått namnet Persian Love Cake!


Tårtbotten:
2½ dl mjöl
3 dl socker
1 ½ tsk bakpulver
1 krm salt
3 stora ägg, vita och gula separerade
0,8 dl vatten
½ dl rapsolja
1 tsk rivet citronskal
3/4 tsk hela kardemummafrön

Frosting:
4 dl vispgrädde
1 nypa saffran
1-2 msk florsocker
1 tsk rosenvatten
2 msk naturella, osaltade pistagenötter


Värm ugnen till 170 ° C

T
årtbotten:
Smörj och mjöla en tårtform med 25cm i diameter.
Sikta mjöl, hälften av sockret, bakpulver och salt i en stor skål.
Mortla kardemumma kärnorna.
Vispa äggulor, vatten, olja, citronskal och kardemumma i liten skål tills den är slät. Häll äggsmeten i de torra ingredienserna, vispa tills det är en slät smet.
Koka upp vatten i en kastrull.
Vispa äggvitorna i en ren skål tills den går att vända upp och ner.
Tillsätt resten av sockret, vispa över vattnet (vattenbad) tills vitorna blir en tjock maräng.
Häll i bakformen och grädda mitt i ugnen i ca 30 min. Testa med en teststicka.
Stjälp upp tårtbotten på galler och låt svalna helt.

Frosting:
Mortla saffranet fint med en sockerbit. Värm 2 msk grädde och saffran i kastrull tills det sjuder.
Ta bort från värmen och ställ kallt.
Vispa ihop resten av grädden med florsocker och rosenvatten i en stor skål, blanda i saffransgrädde.
Ifall grädden blir lös när du rört i saffransgräddden kan du vispa en liten stund extra för att den ska bli fluffig igen.
Bre grädden mellan tårtbottnarna och även över tårtan.
Ställ kallt i minst 1 timme.
Dekorera tårtan med torkade eller kanderade rosenblad och pistagenötter.






And for you abroad here's the recipe in english =)
Enjoy!



Cake: 
1 cups flour 
2 ¼ cup sugar 
1 ½ teaspoons baking powder 
1 pinch salt 
3 large eggs, separated 
1/3 cups water 
¼ cup canola oil 
1 teaspoon grated lemon peel 
¾ teaspoon whole cardamom seeds

Frosting:

4 cups heavy cream 
1 pinch saffron 
1-2 tablespoons powdered sugar 
1 teaspoon rose water 
2 tablespoons natural, unsalted pistachio nuts

Preheat oven to 340 ° F.

Cake: 
Grease and flour a cake form with 25cm in diameter. 
Sift flour, half the sugar, baking powder and salt in large bowl. Grind cardamom. 
Whisk egg yolks, water, oil, lemon peel and cardamom in small bowl until smooth. 
Pour egg mixture into the dry ingredients, beat until a smooth batter. 
Boil water in a saucepan. 
Beat the egg whites in a clean bowl until it can be turned upside down. 
Add the remaining sugar, whipping across the water (water bath) until the whites become a thick meringue. 
Pour into baking pan and bake in the oven for about 30 minutes. Test with a tooth pick it should come out clean.
Turn cake onto a rack and let cool completely. 

Frosting: 
Grind saffron nicely with a sugar cube. 
Heat 2 tablespoons of cream and saffron in saucepan until it simmers. 
Remove from heat and chill. 
Beat together the rest of the cream with powdered sugar and rose water in a large bowl, mix in saffron cream. Cover the cake with the saffron cream. 
Refrigerate at least 1 hour. 
Decorate the cake with candied rose petals and pistachios.


Följ sockertussen via Bloglovin'! 

5 kommentarer:

  1. Mycket GOD kan jag meddela!!
    Samt att jag känner en viss press att komma ihåg alla hjärtans dag... :-P

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att du känner press ;)
    Jag vill ha en massa olika presenter, jag har skrivit en lista på mobilen, jag skickar den via WhatsAp ;)

    SvaraRadera
  3. Vilken tjusig tårta, får allt ta och baka något gott till alla hjärtans dag

    SvaraRadera
  4. Vad fin och god kakan ser ut! =)
    Och jag håller med om att man ska fira alla hjärtans dag. =) Jag gillar alla möjliga högtider så man kan liva upp vardagen lite. =)

    SvaraRadera
  5. Kul att du gillar tårtan Carro! Den var riktigt god! Det var annorlunda att ha kardemumma i tårtbottnen, det luktade helt underbart här hemma =)
    Man firar ju inte kärlek så ofta, så det är viktigt att uppskatta varandra lite extra en dag =)
    Tända ljus och äta tårta och mysa ;)

    Linda; Tack! Jag tycker absolut att du ska baka någon gott till alla hjärtans dag, glöm inte sätta ut bilder så vi andra får njuta av dina fina, fina bakverk!

    Kram på er!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...