måndag 10 januari 2011

Mini Choklad Cupcakes!

Efter att ha varit mammaledig sedan i April så har jag nu börjat jobba igen.
Vilket är jättebra! För då kan jag ta med mig det jag bakat till jobbet. Så slipper jag äta upp allt själv eller höra på Niklas gnäll om att han blir fet av mina bakelser ;)

Jag har en personalassistent som skött mina ärenden under tiden jag varit borta och verkligen varit jätte gullig så jag tog med några cupcakes till henne som tack.

Det blev mini choklad cupcakes med nutella frosting. Denna gång har jag använt andra recept än tidigare på både cupcakes och frosting.
Dessa Cupcakes blev väldigt saftiga och är väl värda att prova.

Receptet kommer lite längre ner ;)




Choklad cupcakes - ca 16 st Normalstora
3 dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
2,5 dl socker
1 dl olja
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
3 dl mjölk
1 dl hackad choklad

Nutella frosting 
1 dl smör
4 dl florsocker
0,5 dl mjölk
Några droppar vaniljessence
3 msk Nutella (ev mer om man vill ha mer smak av Nutella)


Muffins;
värm ugnen till 175•.
Blanda samman mjöl, kakao, bakpulver och salt i en bunke.

Vispa samman socker, olja, ägg och vaniljsocker i en annan bunke. 
Rör ihop mjöl blandning med äggsmeten. Häll till sist ner mjölken. 
Rör i hackad choklad i smeten.
Fyll muffinsformar till ¾ med smet och grädda i förvärmd ugn i ca 20 min (10 min för mini cupcakes)

Nutellafrosting:
Vispa ihop mjukt smör med florsocker och tillsätt mjölk. Blanda i Nutella.
Fyll en spritspåse och spritsa frostingen på svalnade cupcakes.




And for you abroad here's the recipe in English =)
Enjoy!



Chocolate cupcakes - makes about 16 regular sized
1 ¼ cups flour
1/3 cup cocoa powder
1 teaspoon baking powder
½ teaspoon salt
1 cup sugar
1/3 cup oil
1 egg
1 teaspoon vanilla
1 ¼ cups milk
1 cup chopped chocolate

Nutella butter milk frosting1/3 cup butter
1
¾ cup powdered sugar
¼  cups butter milk
A few drops vaniljessence
3 tablespoons Nutella (or more if you want more taste of Nutella)

Cupcakes:
preheat oven to 350•.
Mix together flour, cocoa, baking soda and salt in a bowl.
whisk together sugar, oil, eggs and vanilla in another bowl.
Stir in flour mixture to egg mixture. Add the milk last.
Do not stir too much, it does not matter if the batter is a bit lumpy, the end result will begood anyway!
Add the chopped chocolate.
Fill ¾ of the muffin cups with batter and bake in preheated oven for about 20 minutes(10 minutes for mini cupcakes).


Nutella frosting:
Beat together softened butter with powdered sugar and add milk. Mix in Nutella.
Fill a piping bag and pipe the frosting on cooled cupcakes.

6 kommentarer:

  1. Så söta och så gott det ser ut

    SvaraRadera
  2. Tack! =D
    De var jättegoda, det här receptet på muffins är den bästa jag provat hittills! =) Jag rekommenderar den verkligen =D

    SvaraRadera
  3. Jo man blir väldigt matt av den, jag känner mig nästan halv dement ibland för mitt minne har försvunnit. Sen känner jag att jag inte orkar så mycket mera. Tråkigt att du gick upp allt, nej jag har inte prövat det men fått många kommentarer på att det ska vara bra! Så jag börjar fundera på det om jag ska vara ärlig =) Måste bara fråga vad är Nutella, är det den dära chokladen man kan ha på smörgåsar? Tänkte jag skulle baka detta till min man i morgon =). Tack för dina fina ord det värmer, massa kramar till dig!!

    SvaraRadera
  4. Åh tänk om man kunde få jobba på ditt jobb och bli bjuden på massa gott. ;-) Supersöta var dem och fina blommor som vanligt. =) Hade du något speciellt verktyg till mönstret på blommorna? Var har du köpt det isf?

    SvaraRadera
  5. Hej Carro!
    Jag har gjort en guide speciellt till dig!
    Jag publicerar den imorgon =)
    Formen är beställd på tårtkonst.se =)

    SvaraRadera
  6. Så gulliga dina cupcakesen! jag baka inte ofta choklad kaka men jag älskar att äta dem ;d

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...