tisdag 4 januari 2011

Kokosmousse!

Jag älskar allt som har med kokos att göra! Det har jag alltid gjort. Jag kan äta hur många kokostoppar som helst och om jag bara fick välja en enda godissort så skulle det bli Bounty, eller naturgodiset yoghurtkokos. När jag var tonåring hade jag ett tag kokosparfymen från Yves Rocher, är det någon som handlat därifrån? Jag hade iaf den vita med brunt lock och gick och luktade kokosboll hela dagarna i högstadiet =D
Min favoritdrink är Piña Colada och mitt favorit märke på solskydd är Hawaiian Tropic.
Ja, ni förstår... =}
Därför är det kanske inte så konstigt att det dyker upp något som innehåller kokos i min blogg!
Mitt bidrag till Månadens Sötsak, med temat efterrätt, denna månad är Kokosmousse.

Först några bilder och lite längre ner får du mitt recept, så du kan göra din egen. 
Yeay!




Recept kokosmousse - ca 4 port.
2 dl Grädde
1 dl Kokosmjölk
1 tsk Lime juice
2 droppar kokos essense
2 msk  Hett vatten
1 msk Gelatinpulver
2 msk Turkisk yoghurt
2 msk Mangopuré
Riven kokos

  • Rör ut gelatinpulver i varmvatten.
  • Koka upp grädde och kokosmjölk, ta av värmen och blanda i kokos essens.
  • Blanda i geleatinet i gräddblandningen.
  • Häll över i en bunke och låt stå svalt tills vätskan "tar sig lite" dvs blir lite fastare i konsistensen.
  • Rosta kokosen i en stekpanna så den blir gyllene, stå och passa den, det går fort när det väl blir varmt i pannan!
  • Mangopuré gör du antingen genom att mosa fruktkött, eller så köper du en liten burk från barnmatshyllan.
  • Blanda mangopuré med yoghurt och lime juice.
  • Rörsamman yoghurtblandningen med grädden.
  • Låt stå kallt tills det har den konsistens du vill ha på din mousse. Jag brukar ha min i frysen i ca 20 min.
And for you abroad, don't mind the recipe above, Google translate doesn't translate it correctly. 
This is the English version of the recipe =)

Recipe coconut mousse - about 4 serv.
3/4 cup Full Cream
1/3 cup Coconut milk
1 teaspoon Lime juice
2 drops Coconut essences
2 tablespoons Hot water
1 tablespoon Gelatin powder
2 tablespoons Turkish/Greek yogurt
2 tablespoons Mango puree
Grated coconut

Mix the geleatinpulver in hot water, stir until completely dissolved.
Bring cream and coconut milk to boil, remove from the heat and stir in coconut essence.
Mix in the cream mixture with gelatin.
Pour into a bowl and let stand cool until it becomes a bit firmer in texture.
Roast coconut in a frying pan until it becomes golden.
Mango puree; done either by mashing the fruit, or you buy a small jar from the baby food shelf.
Mix mango puree with yogurt and lime juice.
Mix yogurt mixture with the cream mixture.
Let stand until completely cold, it has the consistency you want on your mousse. I usually have mine in the freezer for about 20 minutes.

Enjoy! 

Du följer väl Sockertussen med Bloglovin'?

7 kommentarer:

  1. Vad mycket gott och fint du gör. Jag hittade hit via tårttråden på familjeliv. Kommer att följa din blogg. :-)

    SvaraRadera
  2. this recipe looks delicious! Thank you for sharing and have a nice weekend,
    love Maaike

    SvaraRadera
  3. Mmmm.. Allt som har med mousse att göra faller mig i smaken. Kokos är ju inte helt fel. Kan tänka mig att alla blev sugna på kokosbollar i högstadiet då :P

    SvaraRadera
  4. Erika; Kul att du hittat hit! Vad glad jag blir att du tyckte att den var bra =)

    Maaike: Thank you for stopping by and leaving a comment! Have a nice weekend =)

    Emilia: Mousse är ju så gott, speciellt kokos mousse! Love it ;) Jag tror vi alla var konstant sugna på kokosbollar i högstadiet, eftersom vi just fått en kafeteria och det var "okej" att äta snask i skolan =D

    SvaraRadera
  5. När jag läste att du älskar kokos,och om de fanns nån godis du väljer så är det bounty,måste erkänna att jag kände mig träffad.älskar också kokos i stora lass,och har svårt att motstå just det.älskar kokoskaka,och tillverka sin egen bounty är såå gott.mums smarrigt.

    SvaraRadera
  6. Kokos är ju den godaste nöten!!
    Skönt med fler som håller med ;)
    Egna bounty låter smarrigt =)

    SvaraRadera
  7. Verkar otroligt gott! Älskar kokos. Tack för din kommentar i min blogg btw!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...