lördag 15 januari 2011

Kanderade rosor!

Det är väldigt lätt att göra kanderade rosor som man kan dekorera sin bakverk med. Men tänk på att köpa ekologiska blommor, annars kan de vara besprutade =/

Kanderade rosor 
1 äggvita
Ett par rosor
1 dl strösocker

Börja med att förvärma ugnen till 100 °C.
Vispa upp äggvitan lätt.
Plocka av rosenbladen från rosorna och välj ut de fina och hela bladen.
Pensla äggvita med en bakpensel på bladen och vänd i strösocker.
Lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Värm i ugnen i ca 30 minuter.
Låt stå och svalna på bakplåtspappret i någon timme så de blir ordentligt stela.


Den här lilla bunken av hårdplast från Tehuset Java rymmer 0,5l och är perfekt att vispa äggvitan i!
Blanda då inte ihop den med andra bunkar och vispa andra saker i den, den kan bli fettig då och äggvitan blir inte sådär fluffig och fast som du vill ha den. Utan använd det bara då du vispar ägg!






Candied Roses 
1 egg white
A pair of roses
½ cup granulated sugar



Start by preheating the oven to 220° F.
Beat the egg white lightly.
Pick the rose petals from the roses and pick out the good and all the leaves.
Brush the egg white with a brush on the leaves and turn them in the granulated sugar.
Place on parchment paper.
Heat in oven for about 30 minutes.
Let stand and cool on parchment paper in an hour or so they become fully rigid.




Följ sockertussen med Bloglovin'! 

7 kommentarer:

  1. Fantastisk inlägg. Tack för det måste provas!

    SvaraRadera
  2. A, sa lekkert og dekorativt!

    Du spor om inspirasjon til iranske desserter... vel, iranere liker vel helst frisk frukt til dessert, men det finnes jo ting som halva (med eller uten gol ab), yakh dar behesht, shir berenj, fereni, kisel anar og faludeh. A, na fikk jeg veldig lyst pa faludeh....mmmm. ;-)

    Av kaker setter vi stor pris pa f.eks. nane nokhodji, baklava, gushe fil, qottab og zulbia. Selv om de fleste kjoper de ferdig hos bakeren sa er det jo ikke noe iveien for a prove seg hjemme selv ;-)

    Sa! Na har du litt a gjore ;-)))

    ha en fin sondag!
    klem Mette

    SvaraRadera
  3. Tack Mette!
    Vilken lista jag fick! Jag sökte inspirtion och min mamma var bortrest så jag hade ingen att fråga, men jag fick mer än tillräckligt från dig =) Tack =D
    Jag blev oxå sugen på Faludeh, underbart ju!
    undrar om jag ska ge mig på att göra en egen variant snart =D

    Hoppas ni haft en fin helg!
    Kram
    //Nellie

    SvaraRadera
  4. Tack Marina! Det tycker jag absolut att du ska prova, enkel och fin dekoration, passar extra bra nu på vintern då de ser lite "frusna" ut =D

    Tack Linda!
    Den rosa färgen är ju så härlig att göra frostade rosenblad av =)

    Kram på er

    SvaraRadera
  5. Detta var ett riktigt bra tips, superfint blir det ju! Men var köper man ekologiska blommor någonstans?

    SvaraRadera
  6. Hej Linda!
    Jag köpte dem på Coop!
    Jag tror att även vissa EuroFlorist och Interflora oxå har ett litet sortiment med ekologiskt.
    Hoppas du hittar!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...