fredag 21 januari 2011

Choklad tårta med kaffesmörkräm!

När jag bodde i Norrtälje för några år sedan så gick vi alltid och fikade på ett jätte mysigt fik som hade värsa goda bakelser, En Liten Smula hette fiket. Deras choklad tårtor var verkligen någonting i världsklass!
Och nu så fick jag en bakbok som heter just "Tårtor & Bakelser - Från en liten smula". Det är alltså samma person som har fiket som skrivit boken!
Så igår när min älskling fyllde år så passade jag på att baka en chokladtårta från boken; chokladtårta med kaffesmak.
Ni ska så klart oxå få receptet så ni kan prova den här underbara tårtan hemma.
Den här tårtan passar även väldigt bra som Valentine Tårta!


12 bitar
Choklad bottnar
200 g Smör
4 Ägg
5 dl Socker
3 dl Vetemjöl
4 msk Kakao, tex Valrhona Kakao
2 tsk Vaniljsocker


Tryffelglasyr
150 g Mörk choklad
½ dl Vispgrädde
½ dl Socker
½ dl Stark kaffe el espresso
50 g Rumsvarmt smör


Smörkräm
1 Vaniljstång
1 dl Vatten
3/4 dl Espresso el starkt kaffe
1 3/4 dl Socker
7 Äggulor
375 g Rumsvarmt smör


Börja med att göra tryffelglasyren, minst 12 timmar innan den ska användas.
Tryffelglasyr;
Hacka choklad och lägg i en bunke.
Sjud upp grädde och socker i en liten kastrull, ta av värmen och blanda ihop med kaffe och smör. Häll över chokladen och rör om till en slät glasyr. 
Låt vila i rumstemperatur i 12 timmar ( jag fuskade och hade den ute i 4 timmar, fungerade ganska bra..)


Chokladbottnar; Den här smeten ska röras om så lite som möjligt!
Värm ugnen till 170 ° C.
Smält smör och låt det svalna.
Blanda ägg och socker, häll i smör och sikta ner de övriga ingredienserna.
Den här kakan ska vara nästan som en kladdkaka i konsistensen så häll upp den i tre styckn smörade och mjölade bakformar,20 cm i diam, med avtagbar kant och grädda tills kanterna är gräddade och den är liiite kladdig i mitten. I receptet stod det 5-6 min, för mig tog det 17 min. Så kontrollera med sticka!
(Jag har inte tre formar, så jag använde samma form flera ggr)


Smörkräm;
Dela vaniljstången på längden.
Koka upp vatten, kaffe, socker och vaniljstång. 
När sockerlagen är 110° C vispar du äggulorna fluffiga i en bunke.
När sockerlagen når 122 ° C ska du hälla över den i en tunn stråle, under omröring, i äggulorna.
Fortsätt vispa till blandningen blir ca 40 ° C (lite varmare än fingervarmt).
Tillsätt smöret i små klickar och vispa tills du fått en slät fluffig smörkräm.


Min smörkräm blev grynig i början, men slätade ut sig efter en stunds envist vispande. Så ge inte upp!


Lossa bottnarna från formen, bre på ett lager smörkräm och avsluta med att hälla över glasyren.
Dekorera med kaffebönor och NJUT!









Chocolate cake
200 g Butter 
4 Eggs 
2 cups sugar 
2 1/4 cups flour
4 tablespoons cocoa powder
2 teaspoons vanilla sugar 

Truffle Glaze 
150 g Dark chocolate 
1/4 cup whipped cream 
1/4 cup sugar 
1/4 cup strong coffee electric espresso 
50 g unsalted butter 

Butter Cream 
1 vanilla pod 
1 cup Water 
½ cup strong coffee Espresso electricity 

 3 / 4 cup sugar 
7 Egg yolks 
375 g unsalted butter 

Start making the truffle glaze, at least 12 hours before use. 
Truffle Glaze;
Chop chocolate and place in a bowl. 
Simmer the cream and sugar in a small saucepan, remove from heat and mix with coffee and butter. Pour over the chocolate and stir to form a smooth glaze.
Let sit at room temperature for 12 hours (I cheated and had it out in four hours, worked pretty well ..) 

Chocolate cake;
This batter should be stirred as little as possible!
Preheat oven to 340 ° F.
Melt butter and let cool.
Mix eggs and sugar, add the butter and sift the dry ingredients. 
Butter and flour three 8-inch round cake pans, with removable rim, and bake until the edges are baked and it is a tiny bit sticky in the middle. In the recipe, it said 5-6 min, for me it took 17 min. So check with a toothpick!
(I do not have three molds, so I used the same form several times)

Butter Cream; 
Split vanilla bean lengthwise.
Boil water, coffee, sugar and vanilla.
When the syrup is 230 °F, whisk the egg yolks in a bowl until fluffy.
When the syrup reaches 252 ° F, you pour it in a thin stream, stirring, in the egg yolks.
Continue beating the mixture until it becomes about 104 ° F (slightly warmer than lukewarm).
Add butter in small lumps and whisk until you have a smooth fluffy butter cream.

My butter cream was grainy at first, but smoothed out after stubborn whipping. So do not give up!

Remove the cake from the cake pans, spread a layer of butter cream between cakes and finish by pouring over the glaze.
Decorate with coffee beans and ENJOY!


Följ Sockertussen via Bloglovin'! 

6 kommentarer:

  1. Mums, vad gott det låter! Det receptet spar jag. :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken underbart kaka! vill gärna smaka det på riktigt hehe

    SvaraRadera
  3. Åh det ser farligt gott ut. Inte snällt att lägga upp sådana recept när jag försöker banta. ;-)
    Var boken bra annars? Kram!

    SvaraRadera
  4. Erika; Det tycker jag att du ska göra, den var så himla god! Gott med kaffe som bryter av mot söt choklad =)

    Sana; Hade du bott närmare hade du varit välkommen att smaka! =D

    Carro; Den var jätte bra, tycker jag. Många olika moussetårtor. Boken är inte heller så dyr, jag rekommenderar den ;)
    Jag försöker hålla igen själv oxå, men jag halverar matportionerna så jag kan mula i mig tårta, nejdå, jag unnar mig ibland =}

    Kram på er =)

    SvaraRadera
  5. Haha tyvärr gör man ju så ibland...lägger mindre kalorier på mat för att få unna sig lite gott. ;-) Men bara man inte gör så jämt är det väl ingen fara. Kram!

    SvaraRadera
  6. Precis Carro, det är egentligen ok om man inte gör det jämt... jag r ju en sån som blir besatt av det jag inte "får" göra =D
    hehe

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...