måndag 24 januari 2011

Choklad cupcakes med Matcha!

Har ni smakat Matcha?
Jag fick tre olika förpackningar från Tehuset Java och provade det för första gången i helgen. Det var bland det godaste jag provat, jag älskade smaken!
Det smakade intensivt grönt te (och lite spirulina alg) i början och sen vart smaken söt och eftersmaken var söt och len... Jag är inte någon mästare på att förklara smaker, men det var riktigt gott.
Har du inte provat Matcha så tycker jag att du missat något!

Jag fick tre olika Matcha, en för Latte & Smoothie, och två för mat & bak.
Jag var ju tvungen att prova göra cupcakes med dem, så jag gjorde en choklad cupcakes med matcha frosting. Receptet på Choklad cupcakes var en gammal favorit. Receptet på frostingen kommer längre ner =}


Matcha frosting med vitchoklad
50 g smör, rumstempererat
150 g vit choklad
1½ dl florsocker

Smält vitchoklad i micron.
Vispa smör fluffigt, vispa ihop med florsockret och Matcha pulvret.
Häll i den smälta chokladen och vispa slätt.






Recipe for chocolate cupcakes here!

Matcha frosting with white chocolate
50 g butter, softened
150 g white chocolate
3/4 cup powdered sugar
2-3 teaspoons of the Match for Cooking

Melt white chocolate in the microwave.
Beat butter until fluffy, whisk together the powdered sugar and matching powder.
Pour in the melted chocolate and whisk smooth.
Följ Sockertussen via Bloglovin'! 

7 kommentarer:

  1. Matcha har jag aldrig provat eller ens hört talas om men det lät ju intressant. Är det nyttigt?

    SvaraRadera
  2. vilka härliga cupcakes, matcha har jag aldrig testat

    SvaraRadera
  3. Carro; Det är tydligen ett av de nyttigaste te som finns med massa antioxidanter som man får i sig eftersom man dricker/äter upp te bladen oxå.

    Linda; Jag hade inte ens hört talas om det innan, men det var verkligen jätte gott =)

    SvaraRadera
  4. Hei, så fantastisk blogg du har, her vil jeg lese mere, masse fine bilder og recept;) Kikk gjerne inn til meg på bloggbesøk om du har lyst også. Ha en fin uke videre, hilsen Wilhelmine i Norge

    SvaraRadera
  5. Jag får lite knasiga idéer ibland och sömnbristen gjorde nog inte saken bättre, men vaken var jag allt ;)

    Dom där bollarna är jättebra träning! Den där slöheten är en riktig bov :/ Jag önskar jag hade lite mer motivation och ork så jag kunde göra lite övningar varje dag, men det kanske blir bättre bara kroppen vänjer sig vid att röra på sig igen efter juluppehållet.

    Ta hand om dig du med och hoppas du får en kanonvecka!
    /Therese

    SvaraRadera
  6. Det var de verkligen Helena!
    Super mumsiga =D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...