tisdag 28 december 2010

Täcka en tårta!

Jag täcker alltid mina tårtor med MMF. Jag tycker att det är smidigt att göra och det smakar godare än sugarpaste.
Det är oxå mycket lättare att jobba med MMF än tex marsipan.

Efter att ha fyllt tårtan och låtit den stå över natten, så är det dags att täcka den.
Jag har här satt ihop en steg-för-steg instruktion på hur man täcker en tårta =}

(Jag kallar det man täcker tårtan med för locket i det här inlägget)

Börja med att kavla ut MMF till minst 20 cm större än din tårta är i diametern. Kavlar du inte ut den tillräckligt så räcker inte locket till att täcka hela tårtan och då måste du antingen slita och dra i locket och då kan det gå sönder, eller så blir den ful och skrynklig på sidorna.

Jag brukar kavla ut min MMF på en genomskinlig vaxduk som är ca 80*80 cm (jag har köp den som metervara på Åhléns) Det blir då lättare att kavla ut massan och förflytta den när man ska lägga över den på tårtan.
Jag missade tyvärr att fota det, men ni får föreställa er det ;)
Sen lägger jag över locket på tårtan och tar bort vaxduken, och där börjar bilderna =}

För att få kanterna raka och lägger man ner massan över kanten på tårtan och jämnar ut med händerna.
Skulle det bli skrynkligt så lyft upp locket igen och håll ut den lite samtidigt som du "smeker" fast den och slätar ut skrynklorna. Det är det jag gör på bilden.

När det är klart så brukar jag jämna till tårtan med händerna både ovanpå och utmed sidorna. Jag använder ett fast tryck utan att för den skull mosa tårtan.

Har man ingen smoother (verktyget som jag håller i på bilden) så fortsätter man att släta till tårtan med händerna. Har man en smoother så använder man såklart den. Även utmed sidorna.

Nu är tårtan slät och ordentligt täckt.

Då ska vi bara skära bort all överflödig massa. Jag använder en pizza-slicer eftersom jag tycker att det är smidigare än att använda en kniv. Men har man inte en slicer så använder man så klart en kniv.
efter att det är gjort så brukar jag köra ett varv till med smoothern för att snygga till sidorna ytterligare.

Och sen så är det klart!
Nu är det roliga kvar... att dekorera tårtan såklart!!

Du följer väl Sockertussen via Bloglovin'? 

9 kommentarer:

  1. hur gör du din mmf?
    jag har testat par gånger och de blir så jävla segt att det ikke går att kavla ut.. det blir ingen elasthet i skiten
    (jag har lagt te di på bloglovin)

    SvaraRadera
  2. Kul att lära sig ännu mer! =) Hur smakar MMF och är det svårt att göra? Jag gillar inte sugarpaste så jag har bara gjort tårtor med marsipan men om MMF är smidigare att jobba med kanske det kan vara värt att testa någon gång. =) Kram

    SvaraRadera
  3. That cake looks delicious and I like your macaroons recipe too. One of my closest friends lives in Stockholm so it's nice to connect with another Swede.
    Stopping by/commenting back from your visit to my blog - Positive Kismet...Thank you!
    I'm now a follower of your blog.
    Have a Happy Holiday Season!
    Best,
    Elizabeth

    SvaraRadera
  4. I'm your newest follower! I'm really interested in cake decorating, so I'll be looking for some tips!
    My blog is http://courtney-theandersons.blogspot.com, if you'd like to follow me :)

    Courtney

    SvaraRadera
  5. Chanette:
    Jag har ett inlägg med recept och tillvägagångssätt, kolla in det =}
    Hoppas det fungerar bättre sen efter det =)

    Carro; Kul att du gillar mina steg för steg! Jag hjälper gärna till och ger tips och råd =D
    Jag tycker att MMF smakar som Marshmallows. Det finns Marshmallows med smak av vanilj, dem använder jag =) Det blir ju riktigt sött, men jag tycker att sugarpaste som man köper har en konstig lukt, min sambo känner inte det, men jag gör det och då vill man inte gärna besudla tårtan med det ;)

    Elizabeth; Thank you for your comment, glad you liked the recipe =D
    How nice that you have a friend here in Sweden, have you ever payed a visit here?
    Best regards

    Courtney;
    I hope I'll can give you some tips you can use when you do your own cakes =) Decorationg is so fun =)
    Have a Happy new year =)

    SvaraRadera
  6. Vilka bra tips! Jag har aldrig gjort en tårta med sugerpaste eller liknande, men det ska jag definitivt göra snart - och då kommer dina tips vara en bra hjälp på vägen.

    SvaraRadera
  7. Kul att du gillar steg-för-steg beskrivningen Caroline!
    Du får hålla utkik för det kommer mer tips =)

    SvaraRadera
  8. Det här var den bästa blogg jag har hittat. Eller, ha, det är den bästa sida jag har hittat överhuvudtaget när det gäller cupcakes och tårtor. Bilderna är inspirerande, texterna lätta att hänga med i. Jag som har jagat och jagat någon sida som får mig att känna "Det här kan jag fixa". Och alla recept till tårt och cupcakes-pynt. Jag kommer bli en läsare som kommer hit så fort jag ska göra något i bakväg, eller bara behöver leka med fantasin vad jag ska göra i bakväg. Tack, tack, tack.

    SvaraRadera
  9. Tack Jessica för din kommentar! Den värmde något så otroligt! Det är precis därför jag gör det här, för att ni som läser bloggen ska känna att ni klarar det här och vilja prova göra själv =D

    Tack igen!

    Kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...