torsdag 30 december 2010

Sugarpaste !

Antingen kan du köpa din sugarpaste i någon av webbutikerna som finns på nätet, eller så kan du göra din egen. Det är relativt lätt och blir billigare.

Det finns två olika sätt att göra sugarpaste, ena receptet innehåller glykos och glycerol (båda finns på apoteket. Dr Oetker säljer oxå flytande glykos) det andra receptet innehåller sirap istället.

Receptet på sugarpaste utan Glycerol 
900 g Florsocker (nästan 2 hela paket)
1,2 dl Vit Sirap
½ dl Vatten
2 tsk Gelatinpulver

Blanda geleatinpulvret med vatten och låt vila en stund, följ anvisningarna på förpackningen.
Lös geleatinblandningen över ett vattenbad.
Blanda i sirap och värm upp.
Häll vätskan i en bunke och sikta i florsockeret lite i taget och knåda tills massan är smidig.
Massan bör vara lite kladdig, eftersom den stelnar lite då den får vila. Annars blir den alldeles för hård att arbeta med.
Slå in i plastfolie och förvara i rumstemperatur.

Recept på sugarpaste med Glycerol 
1 msk Geleatinpulver
3 msk Vatten
3 msk Flytande Glykos
1 msk Glycerol
750g Florsocker

Du går tillväga som i receptet ovan.
Blandar ut geleatinpulver med vatten lös upp över vattenbad.
Tillsätt glykos och glycerol och värm upp.
Häll vätskan i en buke och sikta över florsocker.
Knåda och slå in i plastfolie.

8 kommentarer:

  1. Underbar blogg!!!
    Vilken variant ovan brukar du använda dig av?

    SvaraRadera
  2. Tack Maria! Vad kul att du gillar min blogg =D
    Jag använder helst MMF, men om jag ska välja sugarpaste så är den med glycerol min favorit, eftersom jag upplevt den som enklare att jobba med!

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar i min blogg! Inte lätt det där med bebisar... =)

    Hans dop is coming up och jag tänkte ge mig på att göra tjusiga tårtor! MMF låter ju både enkelt och billigare än att köpa färdig SP, är det lika lättjobbat också? För en nybörjare menar jag ju =)
    Gör du figurer och dekorationer av MMF också? Hur länge innan kan man göra dem då?

    SvaraRadera
  4. Kul att du ska göra dina egna tårtor!

    Från början gjorde jag figurerna i MMF med mera florsocker i (för jag visste inte vad jag skulle göra annars) Men så såg jag att man kan blanda i Tyloce pulver för att få flowerpaste/modelleringspasta. Båda fungerar bra faktiskt!

    Tänk på att MMF till tårtan ska vara kladdigt när du låter den vila, hellre för lös o att du får blanda i mer florsocker dagen efter än tvärtom!

    Du lägger väl ut bilder sen så vi får se?

    SvaraRadera
  5. Aha okej, då är jag med! Och Tyloce kan man köpa över nätet, antar jag? =) En helt ny värld det här! Och hur länge innan brukar du göra dekorationerna?
    Såg din fina steg för steg om att spackla och täcka tårta (guld värt för oss nybörjare!) - tänkte, kan man spackla 2 dar innan och sen täcka tårtan dan innan den ska ätas eller det blir bäst om man täcker samma dag?

    Ja, jag lovar lägga ut bilder! Tänker att jag ju får provbaka en del innan, till sambons stora lycka =) Kommer definitivt in här mer och hämtar inspiration!!

    SvaraRadera
  6. Man kan köpa Tyloce på nätet, ibland heter det CMC. Jag har inte provat att spackla tårtan två dagar innan, men dagen innan har jag provat och det gick bra! Tänk på att tårtan kan svettas om du täcker den och ställer in i kylen.

    Det är en bra idé att testa först på en provtårta, så får du se hur tårtan reagerar i ditt kylskåp =)

    Hoppas det går bra!

    SvaraRadera
  7. Hej står på flaskan med glycerol att den ska användas till att bevara kvistar och löv, har jag köpt fel då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt, det är den du ska använda...

      Om det känns läbbigt så har jag ett annat recept du kan prova:
      120 ml vit sirap
      1 msk gelatinpulver
      4 msk vatten
      30 gram kokosfett
      1 kryddmått citronsyra
      1 1/2 paket florsocker
      +ev essense

      Blanda gelatinpulver+vatten o låt svälla i 5 min.
      Värm upp sirap o kokosfett på medelvärme.
      Blanda i gelatinet o rör om tills det smälter.
      Dra av värmen och rör i ev essense och citronsyra (som ska neutralisera den översöta smaken).
      Töm ut 1 1/2 paket florsocker i en bunke häll över sirapsblandningen och rör om med degkrokarbtills sockerpastan har samma konsistens som mjukglass (eller övertuggat tuggummi ;)
      Sen plastar du in massan i gladpack och låter den stå i rumstemp ett dygn eller om du har bråttom ca 1h i kylen.
      Sen kavlar du ut den på ett bakbord pudrat med en blandning av potatismjöl o florsocker ;)
      Lycka till!!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...