tisdag 28 december 2010

Recept på Macarons!

Receptet kommer ursprungligen från Tartelette!


Ingredienser:
Macarons:
120g äggvitor, uppdelat i 2 x 60 g
35g socker
150g finmald mandel
150g florsocker


Sockerlag:
150g socker +  50 g vatten

Blanda finmalen mandel och florsocker i matberedare. 
Dela upp 120gram äggvita i två skålar, 60 gram i varje (sats 1 & 2).
Vispa 60g äggvita (sats 1) till ett mjukt skum och tillsätt 35g socker tills det blir en tjock maräng.
Under tiden, Koka upp vatten och socker till sockerlag i en kastrull, tills sockerlagen mäter 118 °C. Mät med en godistermometer (jag har en köttermomerer och det går bra med den).

Tillsätt sockerlagen till den vispade äggvitan (sats 1) i en tunn stråle under tiden du vispar på låg hastighet och fortsätta att vispa på medel - hög hastighet tills det svalnat helt och du har en blank maräng (10-15 minuter).

Blanda de återstående 60 g äggvita (sats 2, ska inte vispas alls!) med mandel/florsockret till en smet och vänd sedan försiktigt ner smeten i marängen. Rör inte om för mycket för då förstör du marängen!

Jag använder en slickepott att blanda med så att allt blandas men inte blir rinnigt och förstört...

Fyll en spritspåse försedd med en enkel rund tyll med blandningen och spritsa ut macarons i önskad storlek. Tänk på att de flyter ut lite på plåten.

Låt dina macarons vila på plåten i ca 30 min, innan du gräddar dem i 160°C i 13-20 minuter (mina blir klara på 15 min.)

Kontrollera om de är klara efter 13 min första gången. Kontrollera om dina macarons är färdiga genom att ta tag i toppen av en macaron och försöka lyfta den lite lätt från papperet. Den ska släppa lätt från bakplåtspapret. Om de inte gör det, förläng gräddningstiden med två minuter i taget.

Vill du ha andra nötter än mandlar så våga prova det. Jag provade ha i lite pistagenötter i smeten, det blev jätte bra =}

Förberedelser


Blåa Macarons


Rosa Macarons


 Gröna Macarons med pistage

Samma Macarons, olika fokus, vilket blir finast tycker du?


Du följer väl via Sockertussen Bloglivn'?

24 kommentarer:

  1. de blå har sån härlig färg

    SvaraRadera
  2. Kul att du httat hit Chanette!
    sv: Visst har de =)
    De passar perfekt med blåbärsfyllning, eller hur? =D

    SvaraRadera
  3. Eftersom dina macaroons är SÅ himla fina tänkte jag följa ditt recept nu när jag ska provbaka. Jag hänger dock inte riktigt med i receptet - vilka 60g äggvita ska man tillsätta sockerlagen till? De första som redan är blandade med 35g socker eller den andra hälften? Och de äggvitorna man ska blanda med mandel/florsocker, ska de vara vispade till skum först eller är det de äggvitorna som blivit blandade med sockerlagen? Kan du inte förtydliga receptet och kanske döpa äggvitorna till sats 1 och sats 2 eller liknande? Tusen tack igen för en kanonbra och inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  4. Maria; självklart ska jag förtydliga receptet! Hoppas det blev lättare att hänga med nu. Skriv en kommentar till annars så får jag rätta till det igen =)
    Tack för att du läser och kommer med förslag!
    Ha en underbar helg!

    SvaraRadera
  5. kör alltid med det receptet jag med =) har också testat massa recept innan, men det blir aldrig bra.
    när man väl har kommit in i det så tycker jag inte att receptet är så jobbigt.
    passar på att förbereda andra saker medans marängen vispas =)

    SvaraRadera
  6. Tusen tack, jag ska prova redan ikväll!! =)

    SvaraRadera
  7. Maria; Hoppas det går bra Maria =)
    Visa gärna någon bild sen, skulle vara kul o se =)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Små frestelser; (Jag vet inte vad du heter i förnamn så jag skriver ditt bloggnamn istället ;))
    Jag håller med om receptet, det är överlägset det bästa, jag fick inte alls till de andra (som bilderna avslöjar) =/

    SvaraRadera
  9. Nu har jag provbakat små rosa skönheter med vit choklad o limefyllning som blev sååå himla goda!! Första plåten tog jag ut för tidigt så de säckade ihop och den fina "foten" försvann, andra plåten lät jag stå 13 min o de blev jättefina! Tack för bra recept =) Och jag ska lägga upp någon bild snart, då hojtar jag igen! =)

    SvaraRadera
  10. Haha jag ser nu att du skrivit 15-25 minuter, jag hade ett annat recept oxå (detta; http://bakemyday.se/?cat=37) som sa 8-12 min, inte så konstigt de säckade ihop efter bara 10 min. Men 13 räckte faktiskt bra =) Jaja, nästa gång ska jag låta dom stå ännu längre!

    SvaraRadera
  11. Vad roligt Maria!
    Det ska bli skoj att få se dina macaroons =) Jag ser fram emot det =D
    Mina macaroons blir klara på ca 15 min, lite beroende på hur stora jag gör dem, men på orginalreceptet står det 15-25 min... Kanske att jag ska sänka tiden lite och skriva 13 ;)

    SvaraRadera
  12. Jag fick hem lite nya pastafärger igår och testade att göra ljusblå idag - det är ju den färgen jag ska ha på dopet. Men nää, de blev ju gröna! Och ingen snygg grön heller, blek grågrön - men både smet och inuti var de jättefint blåa. HUR lyckas du få dina så fina blå i färgen??

    SvaraRadera
  13. Jag har använt en blå pastafärg, men det krävs ganska mycket färg (men överdriv inte då smakar det konstigt). Macaroonsen är ju svagt gula (pga mandelmjölet) dessutom så bleknar de lite när man gräddar dem. Så prova igen och dela upp smeten i flera småskålar och färga med olika mycket pastafärg för att hitta rätt nyans =)

    SvaraRadera
  14. Hej Nellie!
    Vilken härlig blogg du har, massa fina och goda saker :). Jag är en total nybörjare på det här med Macarons och vill väldigt gärna lära mig för de är ju så vansinnigt söta att titta på och dessutom goda.
    Gjorde ett tappert försök att göra dem igår utefter ditt recept men misslyckades ganska brutalt dessvärre. De blev goda men definitivt inte vackra. Nu sitter jag och försöker lista ut vad jag gjorde för fel. Funderar på om jag kan ha vispat det för hårt? Hur ska konsistensen vara när man vispat sats nr1? Ska den vara så att den fortfarande rinner lite? Min såg ut som cement (hrm, det var nog lite för hårt...).
    Och sats 2, ska jag inte röra i den alls eller ska jag röra den med slickepott (gjorde det igår tills den såg ut som en deg). Vore jättetacksam för svar, vill ju få mina så fina som dina (som är supersnygga!).

    Varma hälsningar/ Caroline

    SvaraRadera
  15. Tack snälla du för tipsen du skickade!!! Uppskattar det verkligen och är säker på att de kommer att hjälpa. Bilderna var superbra, det blir enklare när man se hur det ska se ut (hade ingen koll på det så det blir en surprise varje gång när man bakat haha). Ska testa baka dem ikväll igen, är så nyfiken på hur de blir! Kan säga att de var goda dock...inte svårt alls att sätta i sig en halv plåt! Lovar att jag ska berätta hur det gick sen :). Stort tack för hjälpen! Kramar/ Caroline

    SvaraRadera
  16. Caroline: Vad bra du tycker att tipsen var bra! Hoppas du tycker att är användbara oxå! Jag ska förtydliga ytterligare i beskrivningen här ovanför så det blir lättare att hänga med i instruktionerna =)
    Jag väntar på dina bilder ;)
    Ha en underbar dag!
    Kram
    /Nellie

    SvaraRadera
  17. Nu äntligen har jag lyckats!!!! Inte lika fina som dina men jag jobbar framåt. Nu lyckades jag få två hela plåtar med hela och resta Macarons, goda som tusan var de också :). Har hoppat runt här hemma som en liten dåre av ren lycka över att jag äntligen lyckades! Lyckades klanta till mig riktigt ordentligt igår och använde smörgåspapper istället för bakplåtspapper (tror du jag var arg på mig själv....JA, ganska så ordentligt!). Det slutade med att jag fick slänga hela omgången, mycket irriterande. Men man lär sig av sina misstag! Återigen tack snälla du för att du delar med dig av dig kunskap, uppskattar det oerhört mycket! Nu ligger bilder ute på hur de blev :). Har gjort några lila också (fast de blev inte lika lila som jag ville, tog i för lite färg) som jag ska fylla imorgon :). Stor kram på dig!!!

    SvaraRadera
  18. Kul att jag kunde hjälpa till!!
    Jag var inne på din sida och kollade Caroline! Kul att du fick till dem =D Jag förstår att du jublade =)
    Nu kommer det bara att bli lättare o lättare ;)
    Vad hände med smörgåspappret? blev det brunt o fult o gav brända macarons?
    Stor kram tillbaka!

    SvaraRadera
  19. Ja jag tror det släpper när man väl lyckats med första satsen, då har man lite mer teknik på det hela. Macaronsen jag gjorde igår fastnade i pappret och gick inte att få loss hur jag än försökte. Men det var extremt klantigt av mig att ta det pappret istället för att åka och köpa nytt. Har slängt de papper jag hade kvar så jag inte gör samma misstag igen! Kändes något surt att behöva slänga alla för att se satt fast:(. Men, skam den som ger sig, nu har jag ju äntligen lyckats...kommer leva på det ett tag haha! Tänkte jag skulle gjort en ny sats imorgon men kom på att jag har två beställningar tills på lördag, den ena på tårtan o den andra på 40 cupcakes så vet i tusan om jag hinner (men vill, vill, vill!!!).
    Har gått med i din härliga tävling nu! Vilka häftiga förkläden, har inte sett dem innan men blev ju tokkär när man såg dem. Kul med tävling dessutom!
    Kramar

    SvaraRadera
  20. Hallo! Var bara tvungen att dela med mig; har gjort Macarons igen och de blev jättefina denna gången!!! Åh vad glad jag blir att det funkar :)
    De blev både blanka och fick krage! Och ingen sprack :). Kommer lägga ut bilder på bloggen om en stund. Dina tips var jättebra, nu känns det som att jag fått kläm på detta!

    Kramar/ Caroline

    SvaraRadera
  21. Hallo!

    Testade en liten ny grej idag för att se om det funkade; tvåfärgade macarons. Enkelt att göra och det blev ett häftigt resultat. Vet inte om du testat det, om inte: gör det! Bara till att dela upp smeten i två delar och färga in den i olika färger. Spritsa först en större klick med ena färgen och sen en mindre klick av den andra ovanpå. Ta en titt på bloggen får du se resultatet :).

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Ser himla bra ut! Men du, hur får du fram färgerna - karamellfärg? Och har du något avsnitt om hur man gör fyllningar? :)

    / Linda

    Linda.aagren@spray.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linda, jag har använt pastafärger som är mer koncentrerade, som finns att beställa bla hos Strössel och annat =)
      Men det går att färga smeten med karamellfärg.

      Radera
  23. Hej!
    Vilka fina makroner du gör! Har försökt med flera olika recept och alla ger samma resultat för min del - spruckna makroner. De reser sig som toppar och spricker så det endast blir ett jättestort tomrum inuti. Jag vet inte vad det är jag gör fel... Har du några tips?
    /Moa

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...