fredag 24 december 2010

Jul kakor med polkagris!

Jag tycker att polkagris godisar är himla juliga, tycker inte ni?
Därför gav jag mig på att göra en julgodis-kaka =)
För vad är bättre än kombinationen av godis och kakor?
Titta här så ser ni vad jag menar ;)


G som i God Jul =D


Vill du göra egna så kommer receptet här nedan =}



God Jul!

Polka kakor ca 30 st

1½ dl vetemjöl + lite till utbakning
2 krm Bikarbonat
2 nypor salt
1 tsk vaniljpulver
50 g rumstemp smör
1 dl socker
1 ägg
Några droppar Pepparmint – smaksättare
5-10 st polkagrisgodisar
Ett par droppar karamellfärg



Blanda ihop mjöl, bikarbonat och salt i en skål..
Krossa godiset.
Blanda ihop smör och socker med elvisp ca 2 minuter.
Vispa i ägg och blanda väl. 
Rör i mjöl blandningen på låg hastighet. 
Ta bort hälften av degen ur skålen och ställ åt sidan.
Rör pepparmynta extrakt, godis och röd karamellfärg på låg hastighet i den andra halvan av degen.

Platta ut degarna till två rektangel, lägg dem ovanpå varandra och ställ kallt i 20-30 min i kylskåp. 
Det blir då lättar att arbeta med degen.
Ta ut och rulla ihop till en avlång rulle. 

Svep tight med plastfolie och ställ kallt så degen blir hård, ca 1 timme.
Värm ugnen till 190 °C.
Skär ut skivor av degrullen och grädda tills kanterna är lätt gyllene, ca 12-14 minuter. 
Låt svalna på plåten i en minut (annars går de lätt sönder) innan du flyttar över dem till gallret för att svalna helt.

1 kommentar:

  1. We just made some of almost the same cookies. Happy Holidays.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...