söndag 12 december 2010

Grundrecept cupcakes med bär!

När man gör cupcakes med bär i smeten så sjunker ibland bären till botten och blir typ sylt i botten på bakformen, har du varit med om det någon gång? Det har i alla fall jag. Riktigt irriterande, och kladdigt.
Men vet du vad? Det går att lösa! Knepet är enkelt, du måste ha en tjockare smet så bären inte sjunker rakt igenom.

Jag brukar vända mina bär i florsocker, istället för potatismjöl, jag tycker att det fungerar lika bra.

Här kommer mitt grundrecept som passar utmärkt till cupcakes med bär, räcker till ca 12 medium cupcakes.

2 st Ägg
2 dl Socker
3 ½ dl Vetemjöl
1 tsk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver
1 tsk Bikarbonat
1 dl Vaniljyoghurt el mjölk
½-1 dl Flytande margarin
1 ½ dl Bär, ex blåbär



Sätt ugnen på 220°C.
Vispa ägg och socker i några minuter med elvisp.

Blanda vaniljsocker, bakpulver, bikarbonat och vetemjöl i en annan bunke. 
Blanda ihop hälften av de torra ingredienserna med äggsmeten.
Använd en slickepott och rör ihop lite snabbt.
Varva mjölk (youghurt) och margarin, och de torra ingredienserna och blanda snabbt i mellan varven.
Men var försiktig så du inte blandar för mycket, då får du kompakta o torra cupcakes!!
Tillsätt bären och vänd en sista gång med slickepotten.

Portionera ut i formar och grädda mitt i ugnen 13 - 15 min (kontrollera med sticka).

Du följer väl Sockertussen via Bloglovin'

4 kommentarer:

  1. Sv; jättebra med grundrecept Tack!
    Men jag ska faktiskt testa när jag har tid, just nu har jag fullt upp, men tack ^^,

    SvaraRadera
  2. Vilka goa grejer du gör, cupcakes är ju så fint (och gott) att bjuda på! :)

    SvaraRadera
  3. Tack Josse! Jag kan inte annat än hålla med dig, cupcakes ÄGER =D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...