söndag 26 december 2010

Fylla en tårta!

Det är så tråkigt om fyllningen till ens tårtor flyter ut och hamnar mer på sidorna än inuti. Har du varit med om det någon gång?
Det har i alla fall jag. Jag tyckte att det var lite svårt att fylla mina tårtor och få fyllningen att sitta på plats så att tårtan blir hög och fin.
Men så fick jag ett tips på hur man ska göra och jag tycker det är bästa tipset hittills!
Och så klart ska jag dela med mig till dig så du också kan lyckas med dina tårtor.

Jag brukar alltid fylla mina tårtor kvällen innan de ska ätas, detta för att de ska ligga till sig ordentligt och bottnarna ska suga åt sig av fyllningen och inte vara torr i konsistensen.
 Så fyll tårtan kvällen innan, och dekorera samma dag som du ska servera den =}

Nu kommer tipset!

Klä din bakform med plastfolie

Varva tårtbotten och fyllning i bakformen och slå in i plastfolien.

Ställ kallt över natten för att fyllningarna ska stelna ordentligt och bottnen ska suga åt sig av fyllningen.


Klart!
Nu är det bara att spackla tårtan med smörkräm eller grädde (jag använder alltid smörkräm för att det inte ska bli rinnigt).
Följ Sockertussen med Bloglovin'

7 kommentarer:

  1. Vilket bra tips! =) Jag är själv inte så bra på tårtor (kanske för att man gör det så sällan) så tårttips ser jag gärna mer av. =) Gillar iofs att du har lite tips om allt för man blir ju aldrig fullärd. =) Kram

    SvaraRadera
  2. Det här sättet fungerar faktiskt skitbra!
    Tårtan blir hög och fin, istället för att allt ska pressas ut på sidorna. Jag brukar ju göra mousse eller fluff och då vill man ju att fyllningen ska bli typ lika hög som ett lager botten för att det ska bli snyggt =)
    Jag ska skriva lite fler tips till dig snart Carro!
    God fortsättning!
    Hoppas lillkillen mår bättre nu.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Takk for tipset! Alltid godt a laere noe nytt!

    Haper du har en fin juleuke!

    klem Mette

    SvaraRadera
  4. Jag får lov att önska dig detsamma Mette!
    Hoppas ni får en mysig fortsättning =)
    Varsågod för tipset, kul att du tyckte att det var användbart! =D

    SvaraRadera
  5. Ett bra tips! Kvällen före gör jag alltid mina tårtor, men har aldrig gjort i form innan, kan vara värt att testa nästa gång!

    SvaraRadera
  6. Det tycker jag du ska prova Linda, tårtona kommer att bli raka ock fina!
    God fortsättning =)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...