måndag 27 december 2010

Fransk Nougat?!

Jag kommer från Iran och där har man inte samma fika-kultur som i Sverige. Visst äter vi kakor och tårta, men inte alls som här. Det finns inga fikaraster, det finns inga kanelbullar, och man bakar inga cupcakes. Man bakar väldigt sällan överhuvudtaget. Där köper man nästan alla sina bakverk i bageriet. Det är billigt att köpa och onödigt för tjejerna att stå och laga själv.
I Iran äter vi mycket nötter, nötter och petit chouxer (recept på det får jag publicera vid ett annat tillfälle) och så äter vi vit nougat med pistagenötter, eller GAZ som vi själva kallar det.
Här i Sverige har jag hört att man kallar det för fransk nougat, men medan man "uppfann" nougaten i Montélimar i Frankrike på 1800-talet så har man i Iran tillverkat den i över 500 år...












Här kommer receptet för dig som vill prova göra din egen =)


Ingredienser:
5 dl strösocker
1½ dl ljus sirap
1 krm salt
1½ dl vatten
2 äggvitor
ev 3-4 tsk apelsinblom vatten
ev 2 tsk kardemumma

2,5 dl rostade pistaschnötter

Man gör denna nougat genom att blanda sockerlag med vispade äggvitor, detta för att få en mer stabil maräng.

Börja med att vispa äggvitorna till hårt skum.
Sockerlag:
Blanda socker, sirap, salt och vatten i en stor kastrull på medelhög värme. Rör tills sockret har löst sig, hööj temperaturen och fortsätta att koka på hög värme tills blandningen når ca 120°C.

När sockerlagen har nått ca 120 grader, ta bort den från värmen och sakta hälla cirka en fjärdedel av sockerlagen i äggvitan, vispa under hela processen och fortsätt i någon minut.
Fortsätt att vispa äggvitan tills blandningen blir styv och glansig.

Koka därefter upp resten av sockerlagen och fortsätta att koka på hög värme tills blandningen når ca 150°C.
Häll den återstående sockerlagen i en tunn stråle i äggsmeten (du måste vara ganska snabb, annars stelnar sockerlagen i kastrullen) fortsätta vispa tills blandningen är tjock, hård och glansig och inte längre het, ca 8 min.
Tillsätt apelsinblom vatten och kryddor om du valt att ha det i nougaten och blanda ihop.
Stjälp i nötterna och rör om.

Olja in en ugnsfast form. Häll över nougaten och jämna till den med inoljade händer.
Förvara den i kylskåp tills nougaten är fast. Ta ut den ur formen och skär den i rutor.

Nougaten kan bli lite klibbig även efter att den stelnat. För att förhindra att de klibbar fast i varandra kan man vända rutorna i florsocker innan man förvarar dem i en lufttät burk i rumstemperatur =}

Enjoy!

Du följer väl Sockertussen via Bloglovin'?

6 kommentarer:

  1. Hei pa deg,
    Ja, det var det jeg mistenkte at du var fra Iran... ;-) Sa koselig at du har lagt ut en oppskrift pa Gaz! Kjoper alltid med meg og spiser altfor mye av bade Gaz og Sohan nar jeg er der, hehehe. Na kan jeg lage min egen! Takk for oppskriften.

    Haper du har en god romjulsuke!
    klem Mette

    SvaraRadera
  2. The french nougat looks delicious. Thanks for linking up with us at MFM. I'm returning your follow from The Thrifty Things.

    SvaraRadera
  3. vad gott det ser ut! Jag har alltid undrat hur man gor nougat.

    Jag hittade din lank pa Mingle Monday. sjalv bor jag i Texas och flyttade fran Sverige 98.

    Jo

    SvaraRadera
  4. DE ser så gott ut! spara redan din recept hehe och tack för att du dela de fina recept ;)

    SvaraRadera
  5. Mette; Jag såg på din sida att din man är från Iran =) Vad roligt! Gaz och sohan är ju så underbart gott att man kan föräta sig på det =)
    Du får prova göra din egen Gaz! Berätta gärna vad du tycker om receptet isåfall =D
    Kram

    Johanna; kul att du hittade hit från Texas! Hoppas du hittar massor som inspirerar dig!

    Sana; Du är så gullig som sparar mina recept! Varsågod, jag delar mer än gärna med mig =D
    Kram

    SvaraRadera
  6. I love all the beautiful photos on your blog :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...