måndag 13 december 2010

Cupcakes med salt & peppar!

Man måste experimentera ibland, i alla fall våga göra det.
Man misslyckas i början, men låt det inte stoppa dig. Testa igen och igen. Till slut har du hittat det ultimata receptet!

Men salt & peppar i cupcakes?
Jo, det kan man ha!

Att choklad och chili passar bra ihop är väl ingen nyhet?
Jag hittade ett recept på salt kola på Martha Stewarts hemsida för ett tag sedan och bestämde mig för att göra min egen variant som inte blir lika hård och smulig.

Resultatet blev en choklad cupcake med chiligrädde, mörk choklad ganache och salt kola.
Och är inte det här kryddat så vet jag inte vad kryddat är ;)

Så detta är mitt bidrag till månadens sötsak i temat kryddat.



 Det var lite knepigt att få ut blommor ur kolan, men med lite vilja och en frys så ;)

Kolan är saltad med rosa Himalayasalt. 

 Cupcakes i genomskärning, fyllning i chiligrädde.



Recept kommer snart.
Du följer väl Sockertussen via Bloglovin' så du inte missar nåt?

10 kommentarer:

  1. Kul idé!!! Ser mycket gott ut! Och att du lyckades med kolan!!! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Oj..vad spännande recept! älskar den här ordet...

    Man misslyckas i början, men låt det inte stoppa dig. Testa igen och igen. Till slut har du hittat det ultimata receptet!
    love....love...this words!!

    SvaraRadera
  3. söt blogg!

    sv: Jo det var jätte gott, sött men gott =)
    Funderade med först på att göra tårta men vrt cupcakes. =)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin sida! Och vilka fantastiskt fina cupcakes, jag är klart imponerad av blommorna!

    SvaraRadera
  5. Sana; Visst är det en bra uppmaning till dem som är "nya i köket"? Jag är absolut inget proffs själv, men jag experimenterar och snart så har jag oxå det ultimata receptet ;)

    Sara; Tack gulliga du =) Jag misstänkte att det skulle bli jumbo sött, passar nog fint i en tårta då =)

    Fru C; Tack! Kul att du gillar min sida! Den är ganska ny, men jag fyller på med mina favvo recept och nya experiment allt eftersom =D

    SvaraRadera
  6. Men oj så spännande! De hade jag velat smaka! :)
    Sv: Ja det är riktigt gott! Personligen så är jag inte så mycket för mandlar så för mig passar det utmärkt med valnötter i! :)

    SvaraRadera
  7. Tack Erika! De var annorlunda i smaken, ... spännande ;)

    Ester; Jag kan tänka mig att det blev gott med valnötter i, det måste jag prova =}
    Prova den salta kolan, jag gillade det iaf. Kan man äta saltlakrits så ... varför inte ;)

    SvaraRadera
  8. Låter som väldigt spännande smaker ihop. Brukar inte göra cupcakes men du har inspirerat mig att prova smaksättningen i en annan kak- eller godisvariant.

    SvaraRadera
  9. Vad kul Erika! Berätta gärna vad du tyckte sen :D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...