fredag 3 december 2010

Cake Pops!

Har ni varit inne på Bakerellas sida och tittat på hennes Cake Pops?
Shit vad fina! Jag blev helt såld på Nalle Puh Popsen =D

Jag har rätt länge tänkt att jag ska göra egna Cake Pops men inte kommit till skott. Så när min chef skulle ha adventsfika så passade jag på att baka göra lite Cake Pops till henne, dock inga Nalle Puh... ;)

Jag hade först tänkt göra varianten med hårda kakor, typ Ballerina, men jag trodde att det skulle bli godare med en mjuk kaka. Den syrliga smaken av Philadelpia är ju ingen höjdare (förutom till Peanut Butter & Jelly Cupcakes, då är det asgod) så jag provade göra den med choklad sockerkaka med choklad ganache, det blev så UNDERBART gott.
Fast jag failade på några Cake Pops, de trillade liksom av pinnen när de stod på tork :S jag tror att det beror på två saker.

1. Min smet var för mjuk, lite för mycket ganache.
2. Jag hade i lite för mycket cocos fett så chokladen stelnade inte tillräckligt snabbt och stabiliserade upp popsen.

Men jag la dem i fina tryffelformar från Kalasform och lyckades rädda dem och få dem ännu sötare ;)

Shit vad pilligt det var att knyta små rosetter runt pinnarna! Helt otroligt, fick kramp i handen av det, så jag gjorde det enkelt för mig och bara knöt bandet runt pinnen...

Har du tips på hur man hindrar dem från att falla av pinnen?
Skriv gärna ditt tips i en kommentar =)


Jag började med att baka tårtbotten, skära den i mindre bitar och kyla ner. Sen körde jag den i matberedaren (jepp, min matberedare är minst 20 år gammal, men den ÄGER!)


Sen blandade jag ihop en glasyr, som man  har på kärleksmums och blandade ihop det med mjölkchoklad ganache.

Blanda ihop kaksmulorna med ganachen och rulla till små bollar. Ställ i frysen i ca 20 min (eller i kylen ett par timmar). Det är svårt att få bollarna riktigt runda, släta och fina. Det gör inget om de inte blir helt jämna. Jag rullade dem IGEN efter att de stått i frysen för att få dem riktigt släta.

Smält choklad i vattenbad tillsammans med LITE cocos fett.


Doppa pinnarna i chokladen och stick ner dem i bollarna.

Doppa snabbt i den smälta chokladen rulla runt pinnen för att överflödig choklad ska rinna av.

Doppa i kokos, strössel (eller ingenting) och ställ att torka.



Tragiskt men sant... =(


 Därför räddades de av små söta formar =)




Simpelt, men inte direkt enkelt... Det tog sin lilla tid att få till dem.
Men har du tid och tålamod så prova, de blir verkligen SUPER goda!

5 kommentarer:

  1. Hei pa deg,
    dette sa godt ut! Altfor mye godt og fristende denne maneden ;-)

    Takk for widget tipset. Ma nok lete litt mere for jeg trenger en widget som oversetter til norsk og svensk bl.a. og de sprakene var ikke tilgjengelige! Tenk a utelate norsk og svensk! ;-) Men det var veldig morsomt med flaggene!

    ha en fin helg.
    klem Mette

    SvaraRadera
  2. Åh vad fina de blev! Och vilka fina bilder du har tagit! =)

    SvaraRadera
  3. Hej Mette!
    Det smakade helt underbart, mastigt chokladigt =D

    Det är nog bra att ha en med de nordiska språken, det var vad jag ville ha oxå, men jag hittade ingen bra... Tipsa mig om du får tag i ett =D

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad gullig du är Carro! Tack =}
    Ge dig på att prova Cake Pops du med, de var verkligen jätte goda =)

    SvaraRadera
  5. Du kanske gjorde det, men prova annars att sätta in dem en stund i kylen, när du har satt i pinnen. Innan du doppar dem i choklad. Tror att bollarna blir för tunga för den lilla tunna pinnen....därför, som de ibland trillar av!

    Fina blev dem ju i alla fall! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...