torsdag 2 december 2010

Blommor i Sugarpaste - Rosor 2!

I ett tidigare inlägg visade jag hur man gör söta rosor med hjälp av en blom-utstickare. Med den metoden får man söta rosor, fast det kan kännas lite för pilligt. Har man inte riktigt tid eller lust att pilla med rosorna så går det att göra det lättare, självklart ska jag visa hur man gör =)

Här kommer en steg-för-steg instruktion!

De här rosorna använde jag på mina Peanut Butter & Jelly Cupcakes...


Börja med att ta ut några cirklar med SP, eller marsipan. Här har jag faktiskt valt att jobba med MMF.
Ju fler bitar desto större ros.
Har du ingen utstickare så använd något annat runt, kanske en äggkopp?


Pensla med lite ätbart lim (eller vatten) och lägg cirklarna omlott. Tryck till så de sitter fast i varandra ordentligt.


Förra gången använde jag en Ball tool när jag tunnade ut blombladen, så jag tänkte visa att det går lika bra att använda baksidan av en pensel.
Tunna ut bladen genom att rulla penseln fram o tillbaka över blombladet.


Rulla ihop de ihopsatta cirklarna och pensla på det sista bladet för att få "rullen" att hålla ihop.


Ta upp rullen och rulla mellan fingrarna så den blir lite mer stabil. Nu syns det redan att det blivit en ros av våra cirklar.


Det bästa med den här metoden är att man får TVÅ rosor sammtidigt, smidigt va? =}
Dela rullen mitt i tu med hjälp av en vass kniv och platta till undersidan av rosorna mot underlaget så de går att ställa upp.


Vik ut och forma bladen lite. KLART!

Najs as hell, eller hur? ;)


2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...