onsdag 1 december 2010

Bästa muffinssmeten!

Det kryllar av recept på muffins och cupcake, och det finns framför allt två olika sätt att baka muffins / cupcakes. Självklart tycker alla som bakar att deras eget sätt är det absolut bästa och det enda rätta ifall man vill ha perfekta cupcakes.
Vad är tex bäst att ha i smeten olja eller smör, eller ska man skippa fettet helt och ha i youghurt?
Jag tänkte skriva ner lite olika metoder som du kan använda dig av och tips att ha i bakhuvudet.
Sedan tycker jag att du ska prova dig fram och välja det som passar dig bäst, för det finns inga rätt eller fel =)

Har du egna tips?
Skriv gärna en kommentar! =)



Skillnaden mellan smör och olja i receptet:
Smör ger en lättare och fastare smula i cupcakesen medan oljan ger en fuktig / oljig konsistens med större smulor.

Youghurt i smeten?
Om du vill ha en lättare variant så kan du ersätta en del av oljan med tex äppelmos.
Du kan även ersätta hälften av oljan mot ¼ youghurt, alltså om det krävs 1 dl olja så häller du i ½ dl olja och ¼ dl youghurt.

Inget fett eller socker i smeten
Muffinsen blir mindre fuktig och får dålig färg på ytan. Fettet ger en saftigare muffins och motverkar en allt för stor glutenutveckling (som gör den torr). Utan fettet, blir gluten överutvecklade och resultera i en seg o hård muffins (som blir mer bröd-lik). Socker suger upp en del av fukten i smeten och samma princip gäller här, gluten i mjölet överutvecklas om man skippar sockret.

Extra fett och socker
Dina muffins kommer att bli mycket ömtåliga och smuliga (för att gluten inte utvecklats tillräckligt).



Skillnaden mellan att börja vispa smör + socker
eller ägg + socker


Muffinsmetoden innebär att man först vispar ägg + socker, sedan blandar man de torra ingredienser för sig och alla flytande ingredienser för sig. Sedan häller man i allt i äggsmeten. Det här sättet ger muffins med större smulor och oregelbundna luft hål.
Ett tips är att INTE blanda smeten väl! Då blir muffinsen torra. Utan rör ihop smeten lite snabbt, det gör inget och den är lite klumpig, det fixar sig i ugnen.


The Creaming Method som det heter på engelska innebär att man först rör smöret mjukt sedan luftigt tillsammans med sockret och därefter blandar i ett ägg i taget. För att få smeten så lyckad som möjligt vill man inte att mjöl och vätska ska blandas för intensivt. Därför är det bäst om man efter att ha knäckt i äggen ett i taget blandar i hälften av de torra ingredienserna, rör om, och sedan varvar våta och torra ingredienser. Se till att inte röra om för mycket i smeten!
Jag brukar inte använda vispen efter det att jag haft i äggen, utan byter till en slickepott och rör om försiktigt. Det gör inget ifall du inte får en slät smet, precis som jag skrivit ovan så blir det ändå bra i ugnen.


Skillnaden mellan de olika sätten att blanda till smeten är att de ger olika konsistens på dina muffins. Smör och socker som ger en fin konsistens, medan "muffin metoden" där man blandar alla ingredienser tillsammans ger en grov struktur på muffinsen.
Titta på de olika muffinsen här nedanför så ser du skillnaden.


Kompakta (lite torra)  muffins

Luftiga, saftiga muffins


Nu ville jag ha muffins som inte svällde upp och fick en kupol eftersom jag skulle dekorera dem till sommar cuppisar. Därför är choklad muffinsen platta på bilder här ovanför. Vill man ha kupolen, men inte får till den så går det att lösa. Jag återkommer om det =)







10 kommentarer:

  1. Fantastisk inlägg! Har provat olika metoder men alldrig haft en så klart sammanfatning.

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade det Mari =)
    Det är resultatet av många timmars googlande och misslyckad bakning ;)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Du store min - det var rene vitenskapen, dette! ;-) Hva man kan laere her i Blogglandia! Takk for alle gode tips.

    SvaraRadera
  4. Varsågod Mette!
    Ja visst är det en vetenskap det här =) Speciellt om man ska experimentera med recepten själv.

    SvaraRadera
  5. Hur gick det förresten med översättningsverktyget? Fick du till det?

    SvaraRadera
  6. Hej!! Trevlig blogg! Jag undrar hur du gör för att få platta muffins, alltså utan kupol?
    Hälsningar
    F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      kul att du gillar bloggen =)
      För att få "platta" muffins fyller jag bakformarna till hälfen, jag brukar även ha en aningens mindre bakpulver och lägre temp i ugnen och istället låta muffinsen stå en stund längre.

      Radera
    2. Tusen tack för snabbt svar. Tänkte passa på att fråga två frågor till. 1. Jag testa att baka med sugarpaste för första gången och det gick sådär. Fick lite veck som jag måste öva på att få bort med det värsta var att den typ hade läckt när jag dagen efter dekoreringen skulle servera tårtan. SP:n hade börjat smälta av vätskan typ. Jag hade spacklat med grädde. Vet du vad jag kan ha gjort fel?
      2) Hur får du så fina former på grenarna till uggleträdet? Skär du bara med kniv? Är det Sp du använder för dekorationerna?

      Ok, det blev mer än två frågor... Hoppas du har tid att svara ;).

      Radera
    3. det är grädden som får sugarpasten att smälta/blöda. Man behöver spacka med smörkräm för det inte ska hända eller pensla olja på insidan av sugarpasten, det del som ska vara mot tårtan tex. eftersom jag inte har sidan kan jag bara svara på ena frågan :)

      Radera
    4. Tack för hjälpen "anonym"!
      Jag hade missat dina frågor FBG :(

      Svaret på fråga 2 är att jag skurit ut remsor från en utkavlad bit sugarpaste till grenarna :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...