måndag 29 november 2010

Blommor i Sugarpaste - Rosor 1!

Jag ska börja med att klargöra att jag inte är någon expert på området, första gången jag gav mig på att dekorera en tårta var i slutet av september. Och första gången jag gjorde en Cupcake är bara drygt en månad sedan, så jag är i högsta grad en nybörjare på området tårtdekoration.
Men du som tittar in här och läser min blogg kanske inte heller är proffs, så jag tänkte dela med mig av det jag lär mig allt eftersom så att du också kan pimpa dina cupcakes hemma =)

Har du egna tips och trix så skriv en kommentar!

Det finns många sätt att göra blommor till dina cupcakes och rosor, jag har provat fyra olika sätt. Tre av metoderna är väldigt enkla, den fjärde är lite pilligare, men man får super söta rosor om man lägger ner lite mer tid på dem.

Här kommer en steg-för-steg instruktion.
Lycka till!

Ps. Det finns speciella ros-utstickare, men jag glömde köpa en sån när jag handlade bakgrejor sist, så jag fick göra en egen variant.


Börja med att ta ut blommor i den storlek du vill ha dina rosor med en blom-utstickare.


Här har jag gjort små jack med en liten kniv innan jag tunnar ut bladen med ett modelleringsverktyg som kallas Ball tool. Men det går lika bra att använda baksidan av en pensel för att tunna ut blombladen.
Rulla verktyget fram och tillbaka över blombladet så det blir lite tunnare.

Så här ser det ut när det är klart...

Rulla in kanterna med en tandpetare.

Rulla in kanterna på alla blomblad, förutom ett.


  Vänd på blomman.

Forma en liten droppe av en bit SP och fäst med vatten mitt i blomman.
Pensla hela bladet som du inte rullat med tandpetaren med vatten och linda bladet runt droppen.
Pensla vatten längst ner på bladen i ett V, se den röda markeringen.

Hoppa över ett blad och fäst vartannat blad enligt bilderna.

Pensla och fäst.

Pensla och fäst.

 Rulla ihop blomman mellan fingrarna för att fästa bladen ordentligt.

Så... Färdigt! =D






12 kommentarer:

  1. Sonen har börjat göra cupcakes här och jag måste ekänna att jag också börjar bli intresserad (det är ju jag som letar recept o.d)

    Ska försöka mig på en lussevariant eftersom vi ska ha gäster den helgen. Dina rosor verkar ju inte så hemskt svåra att göra, kanske ska försöka mig på dom =)

    SvaraRadera
  2. Sa utrolig flink du er! Takk for slik utforlig instruksjon. Na ma da "alle" klare det??? ;-)

    ha en fin tirsdag.
    klem Mette

    SvaraRadera
  3. Meg igjen - hvordan har du forresten fatt til "Choose your language"? Veldig brukervennlig!

    SvaraRadera
  4. Tack Mari Milo!
    Jag har kommit på att de blir finast så =)


    Hej Mariette!
    Vad gott med lussebulls-cupcakes, jag tänkte ge mig på o göra en variant med saffran själv, nu när första advent har varit är det fritt fram för jul-grejor och smaker!
    Kul att din son bakar!
    Titta förbi då o då och "sno" idéer ;)

    SvaraRadera
  5. Superfint! Det ser ju enkelt ut när du gör det :) Man kanske skulle försöka sig på att baka nåt riktigt snyggt för en gångs skull till jul? :D

    SvaraRadera
  6. Jennie; Tack! Det ÄR enkelt, jag tycker absolut att du ska prova nu när det ska bjudas på nåt gott och fint! =) Kram

    Ulrika; Tack gulliga du =)

    SvaraRadera
  7. Hej Mette!
    Kul att du gillade instruktionen, jag tycker oxå att da "alle" ska klara det nu =)
    Jag är inte helt säker på att det var på den här sidan jag hittade översättnings gadgeten, men jag är rätt säker; http://translate-flags-widget-blogger.blogspot.com/
    (jag valde bort några språk i html kodningen, typ japanska och kinesiska)

    Lycka till!

    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Jisses så fina du fick till dom, vilket jobb!
    Tack för din fina kommentar hos oss, du får försöka ge dej på de vita kakorna oxå, väldigt enkla att göra och roliga att dekorera.

    SvaraRadera
  9. Pilligt, men väldigt söta! :)

    SvaraRadera
  10. Mårtenssons; Tack snälla ni =) Jag ska absolut prova de vita pepparkakorna. Nästa helg när ungarna är hemma igen =D
    Tack för inspirationen!

    Tina; Det var faktiskt rätt pilligt, men det finns 3 andra sätt att göra rosor på och två av dem är busenkla! Håll koll ifall du vill ha tips, för jag ska lägga ut steg för steg på dem oxå i dagarna =D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...