lördag 13 november 2010

Marshmallows fondant (MMF)

Här i Sverige är det vanligast att täcka tårtor med marsipan eller spritsat grädde, men i USA o England (där de förövrigt dekorerar sina tårtor helt annorlunda än vi gör här hemma) använder de sockermassa. Sockermassa (sugarpaste som det heter på engelska) finns i olika webbutiker men är relativt enkelt att göra själv, dock inte lika enkelt som Marshmallows fondant.

MMF och sugarpaste går att få kritvit, vilket inte går med Marsipan, eftersom mandeln i marsipanen är svagt gulaktig.
Jag hade lite svårt att få till min MMF mjuk och smidig, men det berodde i mitt fall på att jag använde för mycket florsocker när jag gjorde MMFen. Det bästa har visat sig vara att göra den ett dygn innan, låta den vara ganska kladdig, och tillsätta mer florsocker då du kavlar ut den, dagen efter, om det behövs.

Recept på MMF
Ett paket Marshmallows ca 200 g
½ msk vatten
1 msk raspolja
2-4 dl florsocker


Micra Marshmallowsen tillsammans med oljan o vattnet i en plastbunke, tills de sväller upp, inte blir helt rinniga. Ta ut och rör om till en smet.
Sikta florsockret i en annan bunke, spara lite till utkavlingen. Gör en grop i mitten av sockerhögen.
Häll i Marshmallowssmeten i florsockret.
Rör om till en "deg". Degen ska vara lite kladdig, inte så att den fastnar i händerna när du plockar upp den, men så i alla fall så att det fastnar när du mosar till den med fingrarna.
Slå in degen i plastfolie och låt vila ett dygn.

Färdig att använda!

2 kommentarer:

  1. jag ska testa detta. jag öste i 4 dl direkt i min deg.. tror det vart för mycket ha ha

    SvaraRadera
  2. Det blev nog för mycket då...
    Hoppas det går bättre nästa gång =)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...